Palmoliewerkers komen bij elkaar in Colombia

Uitwisseling over pesticiden en gezondheid op het werk

Door Redactie 16 september 2024

Met trots hebben we bijgedragen aan de bijeenkomst van het intercontinentale samenwerkingsnetwerk 'International Palm Oil Workers United' in Colombia. Gemotiveerde vakbondsvertegenwoordigers uit de palmolie-industrie in Colombia, Indonesië, Ghana en leden van FNV bij Lidl Nederland en Cargill kwamen samen voor constructieve en waardevolle uitwisselingen.

Deelnemers aan de bijeenkomst van International Palm Oil United in Colombia

Deelnemers aan de bijeenkomst

Resultaten onderzoek naar gebruik pesticiden in de palmolie-industrie

Op de eerste dag hebben we ons gericht op de resultaten van ons gezamenlijke onderzoek naar het gebruik van agrochemicaliën in de palmolie-industrie. De bevindingen onderstrepen urgente kwesties, zoals het gebrek aan bewustzijn onder werknemers over de gezondheidsrisico’s van pesticiden en meststoffen. Daarnaast blijft het een grote zorg dat chemicaliën die in Europa verboden zijn, nog steeds worden gebruikt in Indonesië—een onrechtvaardige situatie die direct moet worden aangepakt.

Gezamenlijke strategie om veiligheid te verbeteren

Op dag twee lag de focus op het ontwikkelen van een gezamenlijke strategie om de gezondheid en veiligheid van werkers die met deze gevaarlijke stoffen werken, te verbeteren. Een belangrijke eerste stap is het vergroten van de bewustwording bij Europese kopers over de risico’s die deze chemicaliën vormen voor de werkers op de plantages. Het huidige beleid richt zich vaak uitsluitend op productiviteit en biodiversiteit, waarbij de ernstige risico’s voor de mensen die werken op de plantages onvoldoende aandacht krijgen.

Inspirerend

Het was inspirerend om deze gesprekken te voeren met zo'n toegewijde groep vakbondsleiders, die vastberaden zijn om betere arbeidsomstandigheden te realiseren in de gehele toeleveringsketen. Als Mondiaal FNV blijven wij onze partners steunen in deze strijd voor verbeteringen in de mondiale palmolieketen.

Lees hier meer over het internationale palmolie netwerk IPOWU

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.