Opbrengst decemberactie 2023

Steun aan huishoudelijk medewerkers Peru

Door Redactie 11 september 2024

In de decemberactie 2023 vroegen we ondersteuning voor de vakbond voor huishoudelijk medewerkers SINTTRAHOL in Peru om hen te helpen de toegenomen problemen in de sector het hoofd te bieden. Huishoudelijk werkers zijn door de Covid-pandemie en de crisis hun werk kwijt geraakt en hebben geen sociale zekerheid. Er zijn nu ook veel migranten uit Venezuela die rechteloos zijn en uitgebuit worden.

De decemberactie heeft € 17.934,01 opgebracht. Mondiaal FNV heeft het bedrag aangevuld tot 20.000.

Met dit bedrag heeft de vakbond veel kunnen bereiken. Marcolina Marcolina de los Milagros Infante Ramirez, algemeen secretaris van SINTTRAHOL:

De donatie van de FNV heeft ons in staat gesteld om op een duurzame manier door te gaan met de directe aandacht voor onze sector van huishoudelijk personeel, en was gericht op het aanpakken van drie belangrijke strategische thema's in de versterking en verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden van vrouwen.

We willen benadrukken dat deze belangrijke bijdrage aan onze vakbond heeft gezorgd voor het welzijn van veel vrouwen die er direct en indirect van hebben geprofiteerd, en voor de belangrijke deelname van mondige leiders en leden van de vakbond in verschillende overlegplatforms; de leden hebben zich kunnen bekwamen in de verdediging van hun arbeidsrechten en de strijd tegen gendergeweld.

Marcolina Infante - SINTTRAHOL PeruMarcolina Infante

Lees hieronder het verslag van SINTTRAHOL over de uitgevoerde activiteiten van januari tot augustus 2024

Aandacht en begeleiding voor de ouderen

We hebben ontmoetingen gehad met de Minister van Vrouwenzaken om voor elkaar te krijgen dat oudere huishoudelijk medewerkers een pensioen (200 soles – ongeveer 47 euro) van de staat kunnen krijgen. En georganiseerd dat de oudere leden worden opgenomen in sociale programma's, zodat ze voedsel kunnen krijgen en toegang tot een ziektekostenverzerkering en pensioenen krijgen. Zoals Mercedes Silva Barrientos die meer dan 30 jaar gewerkt had als huishoudelijk werkster en nooit ingeschreven in het sociale zekerheidssysteem.

We zien dat er veel gebrek is aan bescherming van de ouderen, omdat velen van hen geen steun krijgen van de overheid, noch hebben ze andere familieleden omdat ze hun hele leven hebben gewerkt en geen gezin hebben gehad. Het is de vakbond die deze vrouwen heeft gesteund en het is ons gelukt om 16 oudere vrouwen op te vangen.

Voorlichtingscampagnes

Acht voorlichtingscampagnes in de districten van de hoofdstad Lima om huishoudelijk personeel sterker en mondiger te maken en hen bewust te maken van hun arbeidsvoorwaarden. Hiermee heeft SINTTRAHOL 86 nieuwe leden kunnen werven. De voorlichting gaat over de wet en over arbeidsrechten. Praten met huishoudelijk medewerkers doet de vakbond in de parken of wanneer de huishoudelijk medewerkers naar de markt gaan.

Ledne van Sinttrahol geven voorlichtingscampagen aan huishoudelijk medewerkers in Peru

Voorlichtingscampagne. Foto SINTTRAHOL

Advies en begeleiding

• we hebben vragen opgelost van 128 leden die we hebben bezocht en we hebben leden begeleid bij het indienen van een klacht bij de politiebureaus en het Ministerie van Arbeid.
  • We hebben succesvol bemiddeld voor 7 leden om loon uitbetaald te krijgen, zoals voor Diana Dahua, een lid uit de jungle die meer dan drie jaar had gewerkt zonder enige betaling en ontslagen was zonder voorafgaande kennisgeving.
  • Dankzij de schikkingen die de vakbond heeft getroffen, hebben 14 collega's hun arbeidsvoorwaarden uitbetaald gekregen.
  • We hebben een overeenkomst gesloten met een kliniek voor arbeidsrecht voor juridisch advies en ondersteuning aan leden, in arbeidskwesties maar ook in geval van gendergeweld of andere civiele zaken.
  • Onze vakbond verwelkomt Venezolaanse migranten. Zij zijn degenen die actief deelnemen aan trainingen en workshops en we geven hen advies over hun arbeidsrechten. We hebben een Venezolaanse collega als leider en persvoorlichter. 28 migranten zijn lid geworden van de vakbond, zij krijgen onze steun en we trainen hen in arbeidsrechten, zodat ze de stem van andere migranten kunnen zijn.
  • Naast de specifieke activiteiten werkt SINTTRAHOL continu aan de verbetering van de arbeidsomstandigheden, bestaanszekerheid, sociale bescherming en erkenning van het werk van huishoudelijk medewerkers. Zij zorgen voor veel gezinnen, maar hebben niemand die voor hen en hun gezinnen zorgt. Het is belangrijk dat de waarde van hun werk wordt erkend.

Al deze activiteiten zijn van onschatbare waarde dankzij de steun van de FNV, die altijd vertrouwen in ons heeft en de inzet voor al onze collega's erkent.

Marcolina de los Milagros Infante Ramirez
Secretaria General
SINTTRAHOL

Logo Sinttrahol Peru        Sinttrahol Peru

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.