Decemberactie 2024

Steun eerstelijns hulpverleners Gaza

Door Redactie 23 september 2024

Met de Mondiaal FNV-decemberactie 2024 willen we ervoor zorgen dat, wanneer mogelijk, vooral de eerstelijns hulpverleners in Gaza gesteund worden om hun werk te doen en zaken als beschermingsmiddelen krijgen.

Foto: ANP/Doaa Albaz

Doe je mee met de decemberactie?

Onze partner, Public Services International (PSI), heeft een solidariteitsfonds opgezet om humanitaire hulp in Gaza te ondersteunen. Op dit moment is het bijna onmogelijk en erg riskant om geld of goederen direct naar vakbonden en hulpverleners in Gaza te sturen.

Steun voor hulpverleners

Op korte tot middellange termijn zal jouw bijdrage aan het fonds gebruikt worden om humanitaire hulp in Gaza te geven via internationaal erkende hulporganisaties. PSI werkt samen met bestaande organisaties om ervoor te zorgen dat de hulp zo goed mogelijk bij vooral de eerstelijns hulpverleners in Gaza terechtkomt.

Herstel van zorg en mentale ondersteuning

Op middellange tot lange termijn zal jouw bijdrage worden gebruikt om eerstelijnswerkers te helpen hun leven en gemeenschap weer op te bouwen. Dit gebeurt door steun te geven aan de drie PSI-vakbonden in Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Deze vakbonden werken in de gezondheidszorg, gemeenten en andere publieke sectoren. De focus ligt op het herstellen van de verwoeste gezondheids- en hulpdiensten in Gaza, inclusief ondersteuning voor de mentale gezondheid van hulpverleners.

Doneer nu!

Maak je gift over aan de Stichting Mondiaal FNV op bankrekeningnummer IBAN: NL15 SNSB 0635117185
onder vermelding van 'Decemberactie 2024 Gaza'.

PSI vertegenwoordigt werkers in de publieke sector, waaronder zorgpersoneel, en heeft veel ervaring met het ondersteunen van vakbonden na rampen en oorlogen. PSI zal deze ervaring inzetten om de onafhankelijke vakbonden en hun leden in Gaza op de lange termijn te helpen, en zal ook samenwerken met vakbonden die via het fonds solidariteit tonen.

Benieuwd naar de opbrengst van de december 2023?

Met de decemberactie 2023 steunden we de vakbond SINTTRAHOL voor huishoudelijk medewerkers in Peru. Lees hier het verslag van de decemberactie 2023