Werkgelegenheid India: Grote zorgen om de mensen die werken zonder contract en rechten

Serie beeldbel-interviews met onze partners en consultants

Door Redactie 7 april 2020

Wilma, onze beleidsadviseur Mondiaal FNV voor de regio Zuid-Azië beeldbelt met consultant Prabhu. Prabhu, vertelt over de situatie in India.

plaatje beeldbellen met India

Prabhu is sinds 2008 consultant voor Mondiaal FNV. Dat houdt in dat hij Mondiaal FNV partners begeleid in hun contacten naar Mondiaal FNV toe. In Zuid-Azië verwacht men dat de komen weken een piek in aantal besmettingen en doden zal laten zien. Nu al schieten de cijfers omhoog, vooral in de sloppenwijken.

Wat zijn je grootste zorgen?

‘Het zijn vooral de werkenden die dagelijks geld proberen te verdienen zonder contract en rechten, de zogenaamde informele sector, en dan vooral de migranten, die getroffen zijn. Zij zijn diegenen die de meeste besmettingen oplopen en aan het virus doodgaan. En doordat zij geen goede plek hebben om in quarantaine te gaan en ook niet getest worden, spelen zij een grote rol in het verspreiden van het virus. De formele sector, waarin de mensen werken die wel een contract en dus rechten hebben, is veel minder kwetsbaar. De informele sector is de brug tussen de productie economie en de consumenten, en als zodanig extra kwetsbaar.’

Wat gebeurt er met de mensen zonder contract en rechten?

‘Doordat India vorige week een complete lock down heeft afgekondigd, zijn bedrijven gesloten en hebben informele werknemers hun broodwinning verloren. De miljoenen binnenlandse migranten zien geen andere oplossing dan naar hun thuisdorp terug te keren. Omdat er geen openbaar vervoer meer is, zitten velen vast tussen hun thuis dorp en hun werkstad. De overheid probeert deze migranten terug te krijgen naar de steden of in kampen op te vangen.’

Wat doet de overheid?

‘De overheid is verlamd en in paniek; er dreigt een grote instabiliteit die de capaciteit van de overheidsorganen te boven gaat. Hulp uit de maatschappij is meer dan welkom, heeft Modi, de premier van India in een officiële brief aan NGO’s en vakbonden vermeld.’

‘Er dreigt een volksoproer tegen moslims omdat zij worden gezien als belangrijkste eerste verspreiders, na een grote islamitische bijeenkomst. Modi heeft altijd de anti-moslim sentimenten gevoed, maar als het uit de hand loopt kan de overheid hier niets tegen doen.’

‘De rol van de media is zeer discutabel: er wordt veel fake nieuws verspreid, zowel via social media als mainstream media. Kritische media worden aan banden gelegd.’

Wat zijn de verwachtingen voor de toekomst?

‘De coronacrisis zelf, met besmettingen en doden, zal in het gunstigste geval maanden duren om onder controle te krijgen. De belabberde staat van de gezondheidszorg helpt niet mee hierbij. In Mumbai zijn 3 ziekenhuizen nu compleet vol met coronapatiënten. Nog erger is dat de economische structuur compleet is afgebroken en herstel kan nog jaren duren.’

Welke kansen zie je?

‘Corona maakt ook veel zaken los die anders niet of moeilijk in beweging zouden komen. Er is meer openheid vanuit de overheid voor de maatschappij en vakbonden. Het is nu tijd om te laten zien dat vakbonden een belangrijke rol in de maatschappij spelen. Daarnaast is er meer aandacht voor de rol van de informele sector en er wordt gezien hoeveel migranten er zijn en hoe belangrijk zij zijn. Vakbonden kunnen een grote rol spelen als intermediairs om werknemers te linken aan overheidsprogramma’s en het is essentieel om dit op een collectieve manier te doen. Het wordt duidelijk dat de privatisering, vooral van de gezondheidszorg, mede debet is aan de impact van deze crisis. Na afloop van de crisis moet sterk worden ingezet om privatisering terug te dringen en weer voorrang te geven aan publieke voorzieningen'.

Mondiaal FNV's unieke positie

Mondiaal FNV is als vakbondssolidariteits-organisatie uniek door haar goed georganiseerde netwerk. Ze werkt samen met vakbonden die een sterk lidmaatschapsnetwerk hebben in verschillende regio’s in de wereld waar werknemersrechten niet vanzelfsprekend zijn. Deze netwerken hebben we in de formele economie maar ook in de informele economie. In deze tijden van crisis kunnen wij als organisatie dus snel en efficiënt mensen bereiken.

Onze vakbondspartners voeren bewustwordingscampagnes over het coronavirus. De bewustwordingscampagnes van de overheid zijn zeer beperkt en bereiken maar een deel van de bevolking. Daarnaast lobbyen onze partners bij hun overheden om het sociaal vangnet toegankelijk te maken voor de hele bevolking en proberen ze werknemers te helpen hoe ze gebruik kunnen maken van deze regelingen. Omdat we niet met 1 vakbond samenwerken in de landen, hebben we een breed en enorm bereik.

India: vakbonden gaan de straat op