Wachtdagen bij ziekte

Wat is het en hoe werkt het?

Ben je in loondienst en word je ziek, dan krijg je jouw loon doorbetaald. Sommige werkgevers hebben wachtdagen bij ziekte ingesteld. Je krijgt dan na je ziekmelding 1 of 2 dagen niet doorbetaald. Hoe zit dit precies?

Download de brochure Ziekte en Inkomen

Meestal krijg je als zieke werknemer in loondienst vanaf de eerste ziektedag je loon gewoon doorbetaald voor minimaal 70 procent. Het kan zijn dat er in je arbeidsovereenkomst of cao wachtdagen zijn overeengekomen. De werkgever hoeft dan 1 of 2 dagen na je eerste ziekmelding je loon niet door te betalen. Die ziektedagen komen dus voor eigen rekening van werknemer. Je werkgever mag maximaal 2 wachtdagen bij ziekte instellen.

Uitzondering wachtdagen bij ziekte

Heb je volgens jouw contract of cao te maken met wachtdagen bij ziekte, dan geldt er een uitzonderingsregel voor die wachtdagen. Ben je namelijk ziek geweest en binnen 4 weken opnieuw ziek? Dan gelden de wachtdagen bij ziekte niet. Het wordt dan gezien als 1 ziekmelding. De ziekteperiodes worden in dat geval bij elkaar opgeteld. Ben je ziek door een bedrijfsongeval? Dan mag je werkgever ook de wachtdagen bij ziekte niet inzetten.

Vakantiedag bij ziekte?

Wachtdagen bij ziekte is eigenlijk een vorm van loon inhouden. Als er wachtdagen in je contract of cao staan vermeld, dan mag je werkgever in plaats van loon ook een bovenwettelijke vakantiedag inhouden voor je eerste en/of tweede ziektedag. Als dit nergens schriftelijk vermeld staat, mag je werkgever dat niet doen. Heb je geen bovenwettelijke vakantiedagen meer over? Dan kan je werkgever geen vakantiedag inhouden en zal hij als wachtdag dus loon moeten inhouden.

Wachtdagen bij ziekte voor uitzendwerk

Voor uitzendkrachten geldt sinds 1 juli 2023 maximaal 1 wachtdag bij ziekte. Vroeger kreeg je als uitzendkracht wachtdagcompensatie, maar die regeling bestaat niet meer. Tijdens het eerste ziektejaar heb je recht op 90% loondoorbetaling. In het tweede jaar is dit 80%.

Ziekte en inkomen

Wie betaalt je salaris als je ziek bent en hoeveel krijg je dan? En voor welke financiële vergoedingen, uitkeringen en regelingen kom je in aanmerking als je ziek bent? In deze brochure beantwoorden we al jouw vragen over ziekte en inkomen. Zo weet jij waar je aan toe bent op financieel vlak.

We vertellen je onder meer:

• Hoe het zit het met je salaris bij een vast, tijdelijk of uitzendcontract
  • Wie je salaris betaalt als je een nuluren- of een oproepcontract hebt
  • Wat je moet doen als je ziek bent en helemaal geen werkgever hebt
  • En op welke financiële (schade)regelingen je mogelijk recht hebt

Hoe zit het met mijn loon tijdens ziekte?

Loon tijdens ziekte, hoe zit dat? In deze video zetten we jouw rechten en plichten op een rij.

Bekijk de video

Bekijk de video

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden