Een bedrijfsarts bepaalt of een werknemer (langdurig) ziek of arbeidsongeschikt is. Ben je het niet eens met het oordeel van de bedrijfsarts of heb je er twijfels over? Dan is het mogelijk om een second opinion aan te vragen. Maar hoe gaat dat in zijn werk? En op welke momenten kun je een aanvraag doen? Wij vertellen het je op deze pagina.
Download de checklistEen second opinion is een tweede oordeel. Wanneer jij het niet eens bent met het advies van de bedrijfsarts over je re-integratie, dan heb je recht op een second opinion. Jouw bedrijfsarts moet dan een andere, onafhankelijke bedrijfsarts inschakelen om je nogmaals te onderzoeken. De second opinion bedrijfsarts mag geen directe collega zijn van je eerste bedrijfsarts. Ze moeten dus beiden bij een ander bedrijf werkzaam zijn.
Wil je een second opinion maar weet je niet goed of je een goede reden hebt? Je hoeft niet per se een conflict te hebben met de bedrijfsarts. Het kan ook zijn dat je in goed overleg besluit dat een andere bedrijfsarts een oordeel geeft. En de uitslag van een second opinion? Je mag zelf weten wat je daarmee doet. De uitslag kun je delen met je werkgever en in het re-integratieverslag laten opnemen, maar dat hoeft niet.
Op verschillende momenten in het hele proces van langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid heb je als werknemer (net als je werkgever) de mogelijkheid een second opinion bedrijfsarts aan te vragen. Je hebt sowieso recht op een second opinion in alle conflictsituaties, maar ook bij alle belangrijke beslissingen van de werkgever of arbodienst.
Een second opinion bedrijfsarts vraag je in principe eerst aan bij je huidige bedrijfsarts. Elke arbodienst is verplicht om een second opinion procedure aan te bieden. Je kunt bij de ondernemingsraad van je bedrijf een lijst met bedrijfsartsen opvragen voor je second opinion.
Ja, dat is mogelijk. De eerste bedrijfsarts is verplicht om het verzoek tot een second opinion te accepteren, behalve als er hele belangrijke redenen zijn om het niet te doen. Deze argumenten moet de bedrijfsarts schriftelijk aan jou voorleggen. Ben je het er niet mee eens? Dan kun je een klacht indienen bij de arbodienst of bedrijfsarts.
Wil je graag een second opinion?
Wanneer je een second opinion aanvraagt, worden de regels omtrent privacy en gegevensbescherming altijd nagekomen. Dit betekent bijvoorbeeld dat de bedrijfsarts alleen met jouw toestemming gegevens kan doorgeven aan de second opinion bedrijfsarts. Ook hoef jij je werkgever niet te laten weten waarom je een second opinion aanvraagt. Op de factuur die hij of zij ontvangt, staan jouw persoonsgegevens niet vermeld.
De second opinion heeft geen uitstellende werking. Jouw re-integratie loopt dus gewoon door. Tot de nieuwe uitkomst binnen is en door de eerste bedrijfsarts is beoordeeld, mag jouw werkgever uitgaan van het advies van de eerste bedrijfsarts. Je bent ook verplicht om op basis van dit advies afspraken te maken met je werkgever en deze na te komen.
Ook kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV, als je het oneens bent met beslissingen van je werkgever of bedrijfsarts. Bijvoorbeeld als de arbodienst vindt dat je weer aan de slag kunt en je werkgever weigert het loon nog langer door te betalen. Of als jij het gevoel hebt dat je werkgever niet genoeg meewerkt aan jouw re-integratie. Je kan dit deskundigenoordeel ook op meerdere momenten in het ziektetraject aanvragen.
Let op: Een deskundigenoordeel en een second opinion verschillen op een aantal punten van elkaar. Allereerst vraag je een deskundigenoordeel aan bij het UWV. Daarnaast zijn er aan een deskundigenoordeel kosten verbonden: zo’n 100 euro voor de werknemer en 400 euro voor de werkgever. Als FNV-lid kun je de kosten vergoed krijgen. Hiervoor is vooraf wel toestemming van de FNV nodig. Neem contact met ons op om te kijken of je hiervoor in aanmerking komt.
Voor kortere of langere tijd ziek? Dan heb je zowel rechten als plichten op de werkvloer. In deze checklist lees je direct waar jij recht op hebt en wat jouw plichten zijn. Dankzij de handige tijdlijn zie je ook in een oogopslag wanneer wat van jou wordt verwacht.
Met behulp van deze checklist weet je onder meer:
Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!
Naar Service & ContactKom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!
Naar Service & ContactDe FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.
Statistische cookies
:Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.
Marketing cookies
:Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.