Agressie en geweld op je werk

Je hebt recht op een veilige werkplek

Elk jaar krijgen bijna 2 miljoen Nederlanders te maken met agressie of geweld op hun werk. Van slaan, spugen, schelden tot een overval of bedreiging. Je hoeft dit niet te pikken. Agressie en geweld op je werk is niet normaal. Je werkgever moet zorgen voor een veilige werkplek.

Wie lopen er risico?

Je hebt volgens de Arbowet recht op een veilige werkplek. Helaas is een veilige werkplek nog niet voor iedereen vanzelfsprekend. In sommige sectoren is de kans ook groter dat agressie of geweld voorkomt. Hieronder hebben we die sectoren op een rijtje gezet:

  • In de zorg door patiënten/ cliënten;
  • In de horeca door klanten;
  • In het openbaar bestuur en onderwijs komen agressie en geweld vaker voor;
  • In de facilitaire dienstverlening (beveiligers);
  • Handel (overvallen, winkeldiefstal);
  • In het personenvervoer door passagiers.

Naast de sector waarin je werkt zijn er nog een aantal factoren die de kans op agressie of geweld verhogen?

  • Vrouwen hebben een grotere kans op agressie en geweld dan mannen;
  • In grote steden is er vaak meer agressie dan in dorpen en kleine steden;
  • Buiten normale werktijden (09.00 - 17.00 uur) is de kans op agressie groter;
  • Hoe meer contacten je hebt op je werk, hoe groter de kans op ervaringen met geweld.

Dit moet je werkgever doen?

Het beste is natuurlijk om te voorkomen dat er agressie en geweld op je werk ontstaat. Zorgen voor een veilige werkomgeving is de verantwoordelijkheid van de werkgever. Hij moet onder andere zorgen voor de volgende maatregelen:

  • Goede veiligheidsmaatregelen. Bijvoorbeeld een beveiligde kluis, cameratoezicht, goed alarmsysteem, vluchtwegen;
  • Werkprocedures om geweld en agressie te voorkomen. Bijvoorbeeld altijd met 2 personen de winkel openen en sluiten;
  • Training voor de omgang met agressie en geweld voor werknemers die veel daarmee te maken krijgen;
  • Afspraken voor aanpassingen of verbeteringen van de veiligheidsmaatregelen;
  • Een procedure om slachtoffers op te vangen.

Zie ook ons stappenplan over wat je werkgever moet doen bij grensoverschrijdend gedrag.

Wat moet je doen bij een overval?

  1. Zorg voor je eigen veiligheid - Je eigen veiligheid en die van andere aanwezigen gaat altijd voor. Wat er ook gebeurt. Ook al werk je in een omgeving waar je met geweld en agressie te maken krijgt.
  2. Blijf rustig en pas de RAAK-regels toe - Bij ernstig geweld (bijvoorbeeld bij een overval) dan kunnen de RAAK-regels helpen.
    Rustig: Probeer rustig te blijven.
    Aanvaard bevelen: Volg snel en kalm de bevelen van de overvaller op.
    Afgeven: Geef het geld of goederen af die de overvaller vraagt.
    Kijk: Let goed op hoe de dader eruit ziet, zodat je later een beschrijving kunt geven.
  3. Roep meteen hulp in - Er moet meteen een collega beschikbaar zijn. En binnen enkele minuten moet er professionele hulp zijn, zoals politie of ambulance.
  4. Wat te doen na de overval? - Achteraf evalueer en onderzoek je samen met je leidinggevende de overval. Bijvoorbeeld schade opnemen en aangifte doen. Je leidinggevende kan je vertellen wat er allemaal moet gebeuren. Bespreek ook met je leidinggevende of je hulp nodig hebt bij het verwerken van de gebeurtenis.
  5. Voorkom herhaling - Kijk wat nodig is om herhaling te voorkomen of om het anders aan te pakken. Bespreek dat ook met je leidinggevende en collega’s. Denk bijvoorbeeld aan een alarmknop bij je werkplek.

Andere vormen van grensoverschrijdend gedrag

Naast seksuele intimidatie bestaat er ook ander grensoverschrijdend gedrag zoals:

Bekijk ook onze pagina over grensoverschrijdend gedrag.

Stappenplan grensoverschrijdend gedrag

De verantwoordelijkheid voor het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag ligt bij de werkgever, maar wat moet je doen als je grensoverschrijdend gedrag ziet bij een collega, of wanneer je het zelf meemaakt? Download ons gratis stappenplan: “Wat kun je doen bij grensoverschrijdend gedrag”.

Lees het stappenplan voor uitgebreid antwoord op de volgende vragen:

  • Wat kun je doen als je grensoverschrijdend gedrag opmerkt?
  • Wat kun je doen als je grensoverschrijdend gedrag meemaakt?
  • Wat kan de ondernemingsraad doen?
  • Wat moet de werkgever doen?

De FNV Vertrouwenstelefoon luistert

Wil je advies over discriminatie, racisme, (seksuele) intimidatie, pesten of ander ongewenst gedrag op de werkvloer? Of gewoon een luisterend oor? Bel de Vertrouwenstelefoon, op werkdagen tussen 19.00 en 21.30 uur. Of stuur een e-mail.

Contact met de Vertrouwenstelefoon

Wil je advies over discriminatie, racisme, (seksuele) intimidatie, pesten of ander ongewenst gedrag op de werkvloer? Of gewoon een luisterend oor? Bel de Vertrouwenstelefoon, op werkdagen tussen 19.00 en 21.30 uur. Of stuur een e-mail.

Contact met de Vertrouwenstelefoon

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Denk je aan zelfmoord of maak je je zorgen om een ander?

Praten helpt. Chat online met iemand van 113, bel 113 of bel gratis 0800-0113.

Chat met iemand via www.113.nl

Praten helpt. Chat online met iemand van 113, bel 113 of bel gratis 0800-0113.

Chat met iemand via www.113.nl
Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.