Toeslagen

Wanneer heb je recht op een toeslag?

Werk jij weleens op een feestdag? Of op onregelmatige tijden? Het kan zijn dat je dan recht hebt op een toeslag. Die toeslag krijg je bovenop je salaris. Of je daar recht op hebt, staat vaak in je cao. Meer weten over je cao?

Download ons cao-e-book

Heb ik recht op een toeslag?

Je werkgever hoeft je volgens de wet geen toeslag te betalen. Bij sommige bedrijven is het namelijk heel normaal dat je buiten in de nacht of in het weekend werkt. In een aantal gevallen krijg je wel een toeslag. Dit staat meestal in je cao of arbeidsovereenkomst.

Moet je werken op een feestdag? Dan krijg je niet automatisch een toeslag of een extra beloning. In de wet staat hier niets over. Of je een toeslag krijgt, hangt af van wat er bij jouw werkgever is afgesproken. Kijk in je cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsreglement of daar afspraken in staan over werken op feestdagen.

Werk je op onregelmatige tijden, zoals in de avond, nacht of in het weekend? Dan kun je mogelijk recht hebben op onregelmatigheidstoeslag (ort). Of je recht hebt op die toeslag en hoe hoog die toeslag dan zou moeten zijn, is vaak geregeld in je cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsreglement.

Andere toeslagen

Er zijn nog meer toeslagen. Denk aan v ergoeding voor overwerk, consignatiediensten, bereikbaarheidsdiensten of ploegendiensten. Of je deze vergoedingen krijgt en hoe hoog deze zijn, staat vaak in je cao.

Jouw cao: weet waar je recht op hebt!

Wist jij dat er in jouw cao afspraken worden gemaakt over bijvoorbeeld toeslagen, jouw salarisverhoging, verlof- en vakantieregelingen en je pensioen? En dat er in Nederland maar liefst 800 cao's van toepassing zijn? Dat betekent dat zo'n 75% van alle werknemers onder een cao valt. Grote kans dus dat jij ook een cao hebt.

In een cao worden jouw rechten op werk en inkomen vastgelegd en beschermd. Maar weet je eigenlijk hoe jij inspraak krijgt op bijvoorbeeld de toeslagenregelingen in jouw cao? In ons e-book: ‘Hoe komt mijn cao tot stand?’ vertellen we je hier graag meer over. Je leest onder meer:

• Hoe jij inspraak hebt op je cao.
  • Wat een cao is, voor wie deze geldt en hoe een cao je arbeidscontract aanvult.
  • Welke rechten een cao jou geeft en hoe de naleving wordt gecontroleerd.
  • Hoe jouw nieuwe cao tot stand komt, de rol van de FNV hierin én hoe je zelf invloed kan uitoefenen op de afspraken in jouw cao .
  • We geven antwoord op in totaal 19 veel gestelde vragen over cao’s, zodat jij goed op de hoogte bent van al jouw cao-rechten op het vlak van werk en inkomen. Vul het formulier in om het e-book in je mail te ontvangen.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.