Geen salaris of salaris te laat

Je krijgt geen salaris, of veel te laat. Wat nu? Hoe zorg je ervoor dat je toch nog je salaris op je rekening krijgt? Je kunt je werkgever een loonvordering sturen. Download daarvoor de voorbeeldbrief loonvordering waarin je je werkgever vraagt om jouw loon uit te betalen.

Wanneer krijg ik mijn loon?

Uitgangspunt is dat je jouw loon over vaste periodes uitbetaald krijgt. Meestal is dat per maand, maar ook per 4 weken of zelfs per week is mogelijk  Uitgangspunt is dat je jouw loon niet meer dan 1 keer per week en ten minste 1 keer per maand betaald krijgt. Steeds aan het einde van deze vaste periode moet je loon betaald zijn. Let goed op wat in jouw individuele arbeidsovereenkomst is afgesproken. Bij een schriftelijke arbeidsovereenkomst of cao kan van voorgaande worden afgeweken, maar ook dan zitten er grenzen aan.

Zijn er geen schriftelijke afspraken? Dan moet je je loon uiterlijk op de laatste dag van een kalendermaand krijgen.

Heb je geen vast loon, omdat je elke periode een verschillend aantal uren werkt? Als jouw aantal gewerkte uren aan het einde van deze periode nog niet vast staat, dan zal je werkgever aan het einde van de vaste periode in ieder geval een voorschot moeten uitbetalen.

Dit voorschot wordt berekend over je gemiddelde loon van de afgelopen 3 maanden. Als dat (nog) niet mogelijk is, dan op basis van het normale loon voor dit soort werk. Het voorschot wordt daarna (meestal de periode die er op volgt) verrekend met de uitbetaling van het loon op basis van het door jou echte aantal gewerkte uren.

Let op! In je arbeidsovereenkomst kan zijn afgesproken dat het voorschot op een lager bedrag wordt vastgesteld. Maar dit mag nooit minder dan 3/4e van het gemiddelde loon over 3 maanden voorafgaande aan de betaaldag zijn of – als dit nog niet is vast te stellen – 3/4e van het gebruikelijke loon voor deze arbeid.

Wat als ik mijn salaris te laat krijg?

Betaalt je werkgever je loon (vaak) te laat? Bel of mail je werkgever. Vertel dat je je salaris niet hebt ontvangen. Reageert je werkgever niet, stuur je werkgever dan een loonvordering. Dat doe je met een aangetekende brief. Gebruik daarvoor de voorbeeldbrief loonvordering die je op deze pagina kan downloaden.

Wat als ik geen salaris krijg?

Betaalt je werkgever je salaris helemaal niet? Het kan zijn dat het bedrijf financiële problemen heeft. Ook bij ontslag op staande voet, wil je werkgever je loon soms niet betalen. Daar heb je wel recht op. Stuur je werkgever dan een aangetekende brief. Met deze brief vraag je je werkgever het salaris over te maken. Gebruik daarvoor de voorbeeldbrief loonvordering die je via het formulier op deze pagina kunt downloaden.

Verzoek eindafrekening bij ontslag

Ben je ontslagen? Dan moet je werkgever een eindafrekening maken, waarin het salaris staat waar je nog recht op hebt. Ook het vakantiegeld, de opgebouwde eindejaarsuitkering en eventueel de openstaande vakantiedagen staan in die eindafrekening. Krijg je de eindafrekening niet? Stuur je werkgever dan een brief. Gebruik de voorbeeldbrief verzoek eindafrekening.

Meer over de eindafrekening

Hulp van de FNV bij je reactie

Kom je er na het versturen van deze brief toch niet uit met je werkgever? Neem dan gerust contact met ons op, wij kunnen je helpen bij je vervolgstap.

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN KRIJG DIRECT ADVIES

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.