Eerder met pensioen

Je kunt besluiten om eerder te stoppen met werken, dus voordat je de AOW-leeftijd bereikt. Je gaat dan eerder met pensioen. Veel pensioenfondsen hebben hier regelingen voor. Overleg met je pensioenfonds (of andere deskundige) wat voor jou het beste is om te doen. Hieronder lees je de belangrijkste informatie over vervroegd pensioen.

Download de checklist

Informeer bij je pensioenfonds

In veel pensioenregelingen heb je individuele keuzemogelijkheden. Zo kun je onder andere:

• Zelf bepalen wanneer je met pensioen gaat;
  • Je pensioen gedeeltelijk laten ingaan, terwijl je voor een deel blijft werken;
  • Kiezen om eerst een hoger en later een lager pensioen te ontvangen, of andersom;
  • Kiezen voor een gelijkblijvend inkomen, vóór en ná je AOW-leeftijd;
  • Je pensioen verhogen met een deel van je partnerpensioen, of andersom.

Hoe zit het met mijn inkomen?

Als je eerder stopt met werken, is het pensioen dat je opbouwt via je werkgever lager dan wanneer je doorwerkt. Je bouwt dan namelijk minder (lang) pensioen op. Ook is je maandelijkse pensioenuitkering lager. Je moet namelijk een langere tijd rondkomen van je opgebouwde pensioeninkomen. En je hebt nog geen recht op de gunstige heffingskortingen van de Belastingdienst. Kortom: eerder stoppen met werken betekent meestal een lager inkomen. De hoogte van je AOW-uitkering wordt niet anders als je eerder stopt met werken, en de ingangsdatum (je AOW-gerechtigde leeftijd) ook niet.

Hoe zit het met mijn WW?

Ontvang je WW, dan wordt je pensioen van je WW-uitkering afgetrokken. Daarop zijn een paar uitzonderingen. Je krijgt volledige WW in de volgende situaties:

1. Je krijgt een deel pensioen voor de tijd dat je minder bent gaan werken. En daarna werd je werkloos voor de uren die je nog wel werkte in dezelfde baan.
  2. Je pensioen is uit een eerder dienstverband dan het dienstverband waaruit je werkloos werd. Je pensioen ging in binnen twee maanden na het einde van dat eerdere dienstverband.

Kan ik mijn pensioen naar voren halen?

Je pensioen naar voren halen is mogelijk. Je kunt ervoor kiezen om je pensioen maximaal tien jaar eerder dan je AOW-gerechtigde leeftijd in te laten gaan en daarnaast te blijven werken. Maar ook minder dan tien jaar eerder met pensioen gaan is een optie. Wil jij nog eerder met pensioen,? Dat is alleen mogelijk als je volledig stopt met werken of voor het gedeelte dat je stopt met werken.

Prepensioen

Prepensioen is een vorm van vervroegd ouderdomspensioen en geeft jou de mogelijkheid om voor je AOW-gerechtige leeftijd met pensioen te gaan. Heb je die leeftijd bereikt, dan stopt het prepensioen. Daarna ontvang je ouderdomspensioen. Prepensioen krijgt niet iedereen, want het hangt af van de pensioenregeling die je hebt.

Vervroegd pensioen 60 jaar

Kan ik met vervroegd pensioen op 60-jarige leeftijd? Het is een vraag die veel mensen zich stellen. Vaak heb je er op deze leeftijd al heel wat arbeidsjaren op zitten, dus het is begrijpelijk dat je het rustiger aan wil doen. Vervroegd pensioen met 60 jaar is mogelijk als je daar zelf de financiële middelen voor hebt. Je hebt op deze leeftijd namelijk geen recht op een AOW-uitkering. En je hebt je pensioenleeftijd nog niet bereikt. Vaak mag je al wel van je eigen pensioen gebruik maken, maar dat gaat wel ten koste van je latere pensioen. Je kunt twee verschillende opties overwegen: volledig stoppen of in deeltijd gaan werken.

Voordat je ervoor kiest om eerder met pensioen te gaan, is ons advies: laat je vervroegd pensioen berekenen door een adviseur. Je kunt aan je pensioenfonds vragen of zij jou daarmee kunnen helpen. Zo weet je hoeveel pensioen je misloopt als je met vervroegd pensioen gaat en maak je financieel de juiste keuzes.

Eerder stoppen met werken voor mensen met zwaar werk (RVU)

Door gezondheid is doorwerken tot de steeds hoger wordende AOW-leeftijd niet altijd mogelijk. Als je lang een fysiek of een mentaal zwaar beroep hebt gehad, moet je eerder kunnen stoppen met werken. Sinds 1 januari 2021 geldt hiervoor een tijdelijke RVU-regeling. Deze regeling maakt het mogelijk om tot drie jaar eerder met pensioen te gaan, voor mensen die uiterlijk 31 december 2028 de AOW-gerechtige leeftijd behalen. Deze tijdelijke regeling is afgesproken in het Pensioenakkoord, maar het is belangrijk dat er een definitieve regeling komt.

Wil je meer weten over pensioen?

Pensioen is een complex onderwerp. Daarom kunnen we ons goed voorstellen dat jij vragen hebt. In de FAQ over het nieuwe pensioenstelsel vind je antwoorden op veel gestelde vragen. Is er nog iets onduidelijk? Neem dan gerust contact op, want ons team staat voor je klaar!

Mijn pensioen checklist

Natuurlijk is het fijn om zeker te weten dat je pensioen goed geregeld is. Kijk daarom eens hoe jouw pensioen eruitziet, zodat je weet waar je aan toe bent. Download de 'mijn pensioen checklist' en kom erachter welke tien punten jouw aandacht verdienen.

Dit krijg je van ons:

• Tien praktische checks waarmee jij je pensioenzaken controleert of op orde krijgt;
  • Handige links om meer inzicht te krijgen in jouw persoonlijke pensioen;
  • Waardevolle informatie over wat je kunt doen als je zzp’er bent of als jouw werkgever geen pensioenregeling heeft.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.