Oproepcontract

Bekijk wat jouw rechten en plichten zijn

Bij een oproepkracht roept je werkgever je alleen op als er werk voor je is. Doet hij dat niet? Dan heb je geen werk en geen loon. Het kan zijn dat je met een oproepcontract meer recht op zekerheid hebt dan dit. Zorg daarom dat je goed op de hoogte bent van de regels.

Wat is een oproepcontract?

Bij een oproepcontract met voorovereenkomst krijg je alleen loon als je bent opgeroepen. Je werkgever neemt minstens vier dagen voor je moet werken contact met je op. Ook weet je vaak aan het begin van de maand nog niet hoeveel geld je gaat verdienen. Weet je niet zeker of je een oproepcontract hebt? Dan is het goed om je loonstrook te checken. Je werkgever is bij een oproepovereenkomst verplicht om dat op je salarisstrook te zetten.  

Rechten en plichten oproepcontract

Werken als oproepkracht kan veel vrijheid, maar ook onzekerheid geven. Daarom is het slim om je goed te verdiepen in je rechten en plichten. Zo voorkom je verrassingen.

Met een oproepcontract met voorovereenkomst sluit je een nieuw contract voor elke periode dat je gaat werken. Deze periode noemen we de oproepperiode. Word je in de oproepperiode ziek? Dan betaalt je werkgever je tijdens de oproepperiode 70% van het loon. Ben je aan het einde van de oproepperiode nog steeds ziek? Dan beoordeelt het UWV of je recht hebt op een Ziektewetuitkering. Je vindt op onze website meer informatie over loon bij ziekte.

Als je langdurig ziek bent, kan dit ook gevolgen hebben voor je belastingen. In de brochure Ziekte & Belastingen lees je er meer over. 

Als oproepkracht met een oproepcontract heb je recht op vakantie en vakantiegeld. Je bouwt vakantie-uren op over de uren die je hebt gewerkt. Afspraken hierover kun je terugvinden in je contract, of informeer hiernaar bij je leidinggevende.

Dat je in deeltijd werkt, met een nul-urencontract of een oproepcontract is geen reden om niet deel te mogen nemen aan een pensioenregeling. Ga hierover dus in gesprek met je werkgever als je daaraan wilt deelnemen.

Oproepcontract opzeggen

Wil je jouw oproepcontract opzeggen? Houd dan rekening met de opzegtermijn van vier dagen. Deze korte termijn geldt alleen voor jou als oproepkracht. Jouw werkgever heeft een opzegtermijn van een maand.

Veelgestelde vragen over een oproepcontract

Werk je 3 maanden lang elke week voor je werkgever, of minimaal 20 uur per maand? Dan heb je volgens de wet een contract met die werkgever. Dit noemen we ook wel ‘rechtsvermoeden van arbeidsomvang.’ Je hebt dan dus ook recht op alle voordelen die bij een contract horen, zoals vakantiedagen en loon bij ziekte.

Als oproepkracht met een oproepcontract heb je verschillende rechten. We zetten hieronder de belangrijkste voor je op een rijtje.

  • Jouw werkgever moet je minstens vier dagen voor je dienst schriftelijk oproepen, bijvoorbeeld per mail of via WhatsApp. Jij bepaalt zelf of je gaat werken.
  • Ga je aan de slag? Dan krijg je een tijdelijk contract voor de periode die je gaat werken. Zorg dat de afspraken duidelijk op papier staan.
  • Heb je meer dan drie tijdelijke contracten gehad? Dan heb je recht op een vast contract als er minder dan 6 maanden tussen de verschillende contracten zit. Zit er meer tijd tussen de afzonderlijke overeenkomsten? Dan begin je opnieuw te tellen.
  • Werk jij 1 jaar als oproepkracht en wil je werkgever met jou door? Dan heb je recht op een vast aantal uren werk. Wil je liever als oproepkracht blijven werken? Dat mag ook als het jouw eigen keuze is, je werkgever mag je niet dwingen.
  • Als oproepkracht krijg je je werkuren betaald. Hoor je binnen 4 dagen voor je oproepperiode begint dat je niet meer nodig bent? Of wijzigt de werkgever de werktijden? Dan heb je recht op loon over de uren waarvoor je was opgeroepen.
  • Voor elke oproep moet je minstens 3 uur betaald krijgen, ook als de daadwerkelijk gewerkte tijd korter is.

Het nuluren- en min-maxcontract zijn ook soorten oproepcontracten. Voor dit soort contracten gelden net andere regels dan voor het oproepcontract met voorovereenkomst. Op onze website vind je de regels voor het nulurencontract en het min-maxcontract.

Hoe ga je van een oproepcontract naar een vast contract?

Je werkt met een oproepcontract  voor een bedrijf of werkgever waar je de komende jaren graag voor wilt blijven werken. En je wilt meer zekerheid, een huis kunnen kopen of een lening afsluiten. Allemaal redenen om een vast contract te willen. Download onze tips waarmee je jouw werkgever kunt overtuigen om je een vast contract te geven. 

Dit vind je in onze tips:

  • handvatten om goed voorbereid het gesprek aan te gaan met je leidinggevende;
  • handige gesprekstechnieken om je boodschap duidelijk over te brengen;
  • hoe je het juiste moment kiest om het gesprek aan te gaan.

Vul het formulier in en download onze tips.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Vragen over je contract? De FNV is er voor jou!

  • Het beantwoorden van al jouw contractvragen
  • Samen met jou je contract doornemen voordat je het tekent
  • Invloed op jouw arbeidsvoorwaarden via je cao
  • Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Korting op verzekeringen, energie, boodschappen en meer
Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.