FNV-enquête: Medewerkers ouderen- en thuiszorg willen in cao harde afspraken over verlaging werkdruk

Cao-onderhandelingen starten 30 september

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 27 september 2024

Te hoge werkdruk, te lagen lonen, te veel korte diensten, een slechte werk-privébalans en te veel administratie. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de FNV-enquête waar 3.996 werknemers uit de VVT (Verpleeg- en Verzorgingshuizen & Thuiszorg) aan hebben meegedaan. De vakbond hield de enquête aan de vooravond van de onderhandelingen voor een nieuwe cao VVT, die van start gaan op maandag 30 september.

Bert de Haas, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘Ik hoop dat de werkgevers echt beseffen dat een ommekeer nodig is, anders loopt de sector leeg, terwijl er nu al grote personeelstekorten zijn. Als je 22 uur per week werkt en daar zes keer per week voor naar je werk gaat dan heeft dat een heel grote impact op je werk-privébalans.’

Werkdruk en recht op onbereikbaarheid

77% van de respondenten zegt dat de werkdruk de afgelopen twee jaar verder is toegenomen. Een tekort aan collega’s en meer cliënten die intensieve zorg nodig hebben, zijn de belangrijkste redenen. De Haas: ‘Door het grote tekort aan collega’s worden de werknemers toch vaak buiten werktijd gebeld. Maar liefst 60% van de respondenten geeft aan dat dit regelmatig gebeurt, ondanks afspraken hierover in de huidige cao.’

Financiële stress

Ondanks dat de lonen de afgelopen periode tussen de 10% en 15% stegen, heeft twee derde van de respondenten nog moeite om rond te komen. De FNV wil dan ook dat de lonen in 2025 met 7% omhooggaan.

Zwaarwerkregeling

Veel medewerkers willen graag tot hun pensioen in de sector blijven werken. 70% van de respondenten geeft wel aan dan ander of lichter werk te willen doen om het werk vol te kunnen houden. Ook willen ze afspraken over minder uren werken in de laatste jaren voor het pensioen.

470.000 werknemers

Ruim 470.000 mensen die in de VVT werken vallen onder de cao. De huidige cao loopt af op 31 december 2024.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.