Medewerkers in de huishoudelijk thuiszorg in Utrecht die hun werkdruk zien toenemen en vaak niet of nauwelijks kunnen rondkomen. Cliënten en mantelzorgers die door het grote personeelstekort steeds vaker in de knel komen. En zorgaanbieders die van de gemeente te weinig geld krijgen om goede zorg te kunnen leveren. Dit beeld komt naar voren uit een enquête van FNV Zorg & Welzijn, in samenwerking met de Wmo Cliëntenraad Utrecht.
De enquête is ingevuld door 428 medewerkers, cliënten, mantelzorgers en andere betrokkenen. De FNV en zo’n vijftig medewerkers huishoudelijke thuiszorg, cliënten en andere betrokkenen overhandigen donderdag een rapport naar aanleiding van deze enquête aan het Utrechtse College van Burgemeester & Wethouders en David Bosch (UtrechtNu!), voorzitter van de raadscommissie Jeugd, Welzijn, Cultuur en Sport.
‘Vroeger kon je met twee cliënten per dag en drie tot vier uur per week per cliënt je werk goed doen én aandacht geven aan de cliënt. Het werk is veel zwaarder geworden en vaak heb ik drie cliënten op een dag. Ik vind het mooi en dankbaar werk maar hoop dat ik het kan blijven volhouden’, vertelt een medewerker huishoudelijke thuiszorg.
Gemiddeld krijgt een cliënt nu twee uur huishoudelijke thuiszorg per week, Bijna 60% van hen vindt dit niet genoeg. Doordat er zo gekort wordt op de uren hebben de medewerkers alleen nog maar tijd voor basale huishoudelijke taken. ‘Huishoudelijke thuiszorg is meer dan poetsen. Het is ook doorgeven wat opvalt. Juist tijdens een pauze, als je een kopje koffiedrinkt met een cliënt, heb je tijd om een praatje te maken’, zegt een andere medewerker.
71% van de medewerkers huishoudelijke thuiszorg die de enquête heeft ingevuld vindt het werk te zwaar en 65% vindt het uurloon te laag. Hans van den Wijngaard, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘Doordat het werk fysiek te zwaar is, is het niet mogelijk om fulltime te werken. Terwijl je van een parttime salaris niet kunt rondkomen. Medewerkers willen wel meer uren werken, maar dat is fysiek en mentaal te zwaar.’
Er moet meer maatwerk geleverd worden, waardoor de cliënt de thuisondersteuning krijgt die nodig is en de medewerker voldoende tijd krijgt om het werk te doen. Daardoor wordt het werk minder zwaar, kunnen de medewerkers meer uren werken en fatsoenlijk rondkomen.
De enquête liep van half juli tot half september en is door 428 medewerkers, cliënten, mantelzorgers en andere betrokkenen ingevuld. Met de enquête wil de FNV bij de evaluatie van de aanbesteding van huishoudelijke thuiszorg de stem van de direct betrokkenen laten horen. Van den Wijngaard: ‘De gemeente lijkt nu zonder goede evaluatie door te gaan met hetzelfde beleid. En zelfs 10% te willen bezuinigen op huishoudelijke thuiszorg.’