Zorgpersoneel de dupe van arrogante houding ziekenhuis Rivierenland

Ziekenhuis doet er alles aan om vakbond buiten de deur te houden

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 23 mei 2024

Overleggen op het laatste moment zonder deugdelijke reden afzeggen en lakse en late reacties op onder meer het sociaal plan voor de medewerkers. FNV Zorg & Welzijn is de arrogante houding van de directie van ziekenhuis Rivierenland in Tiel helemaal zat. Mitchell Hoogenhout, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘Het lijkt wel alsof het ziekenhuis er alles aan doet om de vakbond buiten de deur te houden. Het zorgpersoneel is hiervan de dupe.’

Zelfs een jaarlijks lokaal overleg, dat heel gebruikelijk is tussen vakbonden en ziekenhuizen, vindt al jaren niet meer plaats. De FNV eist dat het ziekenhuis verantwoordelijkheid neemt en snel met de vakbonden om tafel gaat om de openstaande punten te bespreken en op te lossen.

Verouderd sociaal plan

De vakbonden willen het sociaal plan dat dateert uit 2018 aanpassen. In die tijd is er veel veranderd, zoals de oude Wet Werk en Zekerheid die in 2020 is vervangen door de Wet Arbeidsmarkt in Balans. Ook is het bij veel ziekenhuizen gebruikelijk dat een werknemer twaalf maanden begeleiding krijgt naar ander werk. In dit sociaal plan is dat nog negen maanden. Hoogenhout: ‘De directie geeft niet thuis. Het enige dat we te horen krijgen is dat ze verbaasd is dat we het sociaal plan niet stilzwijgend willen verlengen.’

Boycot

Pogingen van de FNV om hierover in gesprek te gaan met het ziekenhuis worden al vanaf begin november 2022 geboycot met als gevolg dat het sociaal plan tegen de wens van de vakbonden in wel stilzwijgend is verlengd.’ Hoogenhout: ‘Blijkbaar zat de directie op een aangetekend schrijven te wachten van de vakbonden, en is een moderne manier van communiceren, via e-mail, niet afdoende.’

Cao-afspraken

Ook een gepland gesprek over het invoeren van de afspraken uit de bestaande cao wordt op het laatst afgezegd. Hoogenhout: ‘Als je maanden bezig bent om een afspraak te plannen, dat uiteindelijk lukt, maar dan doodleuk vijf dagen van tevoren afzegt, dan is de maat echt vol. Het ziekenhuis doet er werkelijk alles aan om de vakbond buiten de deur te houden.’ Medewerkers worden opvallend vaak gevraagd om beschikbaar te zijn, ook zonder dat daar de afgesproken vergoeding tegenover staat. Hoogenhout: ‘Dat leidt tot een nog hogere werkdruk en aantasting van de werk-privébalans van te veel zorgmedewerkers. Als je daarover niet in gesprek wil gaan met de vakbonden, maar maanden na de signalen besluit om zelf ‘onderzoek’ te doen dan gedraag je je niet als een goed werkgever.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.