Onderhandelingen over werkdrukverlaging jeugdbescherming op scherp

Tijd van oeverloos praten is echt voorbij

Sander Wageman
Door Sander Wageman 24 februari 2023

De eerste onderhandelingen tussen FNV Jeugdzorg, werkgevers, gemeenten en ministerie van Justitie & Veiligheid om op korte termijn met een aanpak te komen voor de crisis in de jeugdbescherming, hebben nog niet tot concrete stappen geleid. Volgens de vakbond moet er zo snel mogelijk gestart worden met een crisisaanpak voor de jeugdbeschermers. ‘De tijd van oeverloos praten is nu wel echt voorbij.’

Jeugdbeschermers voeren al bijna vijf maanden actie om de gigantische werkdruk waarmee zij kampen te verlagen. Ze hebben gemiddeld tweemaal zo veel kinderen of gezinnen onder hun hoede dan maximaal verantwoord is. FNV Jeugdzorg eist daarom dat er zo snel mogelijk wordt begonnen met het afbouwen van het aantal cliënten per jeugdbeschermer. Bovendien moet er een landelijke caseloadnorm komen conform het onderzoek van Significant Public, die bepaalt hoeveel kinderen of gezinnen iemand maximaal mag bijstaan. De acties hebben geleid tot onderhandelingen over deze zogeheten caseloadnorm en andere maatregelen om de werkdruk te verlagen.

Stevige keuzes

Maaike van der Aar, bestuurder FNV Jeugdzorg: ‘Deze week hebben we de eerste gesprekken gevoerd, maar het idee dat er nu stevige keuzes gemaakt moeten worden, die mogelijk ook pijn gaan doen, moet nog landen. Dat is echter de enige manier om uit deze verschrikkelijke impasse te komen. Gesprekken over de middellange en lange termijn zijn er wel, maar de uitkomsten daarvan zijn niet concreet. Daar gaan we ook niet op wachten. Er zijn nu maatregelen nodig.’

Explosief rapport

De urgentie om met crisismaatregelen de jeugdbescherming uit de brand te helpen, werd gisteren nog eens onderstreept door een explosief rapport van de Inspecties Gezondheidszorg & Jeugd en Justitie & Veiligheid over de staat van de jeugdbescherming. Ook daaruit blijkt dat er ondanks toezeggingen vanuit de overheid nog geen verbetering is waar te nemen. Het is niet de eerste noodkreet, want eerder al stuurden de inspecties een brandbrief naar het kabinet. Ook de kinderombudsman trok vorig jaar aan de bel.

Concrete voorstellen

FNV praat in maart verder met de werkgevers en met gemeenten en het ministerie van Justitie & Veiligheid. De vakbond eist dat er dan concrete voorstellen op tafel komen om de caseloadverlaging in te voeren. Van der Aar: ‘Onze jeugdbeschermers nemen geen genoegen meer met alleen maar praatjes en beloftes. Als we komende maand niet tot concrete maatregelen komen die direct ingevoerd kunnen worden, dan gaan we zelf de caseload verlagen. Linksom of rechtsom, die werkdruk gaat naar beneden.’

Jeugdbeschermers

Jeugdbeschermers voeren maatregelen uit die door de kinderrechter zijn opgelegd, bijvoorbeeld als er een gezinsvoogd moet worden aangewezen of als kinderen onder toezicht gesteld moeten worden. In Nederland werken 5000 jeugdbeschermers. Uit een inventarisatie van de FNV blijkt dat zij gemiddeld per full time professional 18 gezinnen onder hun hoede hebben. Uit onderzoek van Significant in opdracht van Jeugdzorg Nederland blijkt dat een jeugdbeschermer maximaal acht tot negen gezinnen zou moeten begeleiden.