Inzetbrief cao Kinderopvang 2023

Tijd voor waardering!

Door Redactie 20 september 2022

De inzetbrief staat klaar. Deze is gebaseerd op de massaal invulde cao-enquête van FNV Kinderopvang én talloze gesprekken met leden en niet-leden werkzaam binnen de kinderopvang.

Staking kinderopvang

Het moet anders

De kinderopvang is de draaiende motor van onze maatschappij. Zonder de medewerkers in de kinderopvang kan een groot deel van Nederland niet aan het werk. Kinderen binnen de kinderopvang zijn weer een jaar verder in hun ontwikkeling, mede dankzij de medewerkers die zich hier iedere dag weer vol passie en liefde voor inzetten. Tegelijkertijd is het schrijnend dat er zoveel personeelstekort is in de kinderopvang. Afgestudeerden gaan minder snel in de kinderopvang werken, werknemers kiezen voor een andere sector om in te werken, zij kunnen de werkdruk niet meer aan en/of kiezen ervoor om als zzp’er te beginnen in de kinderopvang. Dit moét anders en wat FNV Kinderopvang betreft kan de cao hierin een essentiële rol vervullen.

Looptijd

Wij stellen een looptijd van één jaar voor. De looptijd is van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023. Een langere looptijd is bespreekbaar, maar heeft gevolgen voor de af te spreken inkomensverbetering. De onderstaande voorstellen zijn voorstellen voor een éénjarige cao.

Waardering

Medewerkers in de kinderopvang willen waardering en respect krijgen voor het werk dat zij doen. Niet alleen in de dagelijkse omgang met elkaar, maar ook nadrukkelijk in de beloning die zij krijgen voor hun werk. Dat kan door een stevige en structurele loonsverhoging, waardoor werknemers een fatsoenlijk inkomen kunnen hebben. Verder stellen wij voor om de eindejaarsuitkering te verhogen met 2%, zodat deze stijgt van 3% naar 5%.

Werk-privé balans

Naast dat werken in de kinderopvang een zwaar beroep is, zorgt het personeelstekort voor nog meer werkdruk bij de medewerkers. Door deze werkdruk komt de werk-privé balans verder in het gedrang. Om de balans te herstellen stellen wij het volgende voor:

• 3 jaar eerder met pensioen
  • Meer vakantie-/verlofdagen
  • Recht op vrij op 5 december, 24 december en 31 december vanaf 15:00 uur door middel van betaald verlof tot einde werktijd

Volledige inzetbrief

Benieuwd wat er nog meer in de inzetbrief is opgenomen?

Lees de inzetbrief