Verschoven dienst, wat betekent dat voor jou?

Wanneer heb je recht op compensatie?

Redactie
Door Redactie 12 maart 2021

Een verschoven dienst is een dienst die verschuift in een al vastgesteld rooster. Jouw uren die je zou werken worden verplaatst naar uren die je niet zou werken. In de cao wordt het als volgt omschreven.

Hulpverlener-gehandicaptenzorg

Er is sprake van een verschoven dienst als een aantal aaneengesloten uren, waarop de werknemer volgens vastgestelde arbeidstijdenregeling of rooster arbeid zou dienen te verrichten, door de werkgever wordt verplaatst naar enig ander moment, waarop de werknemer volgens vastgestelde arbeidstijdenregeling of rooster geen arbeid zou dienen te verrichten (artikel 6:8 cao Gehandicaptenzorg).

Het gaat om een verschuiving binnen een al vastgestelde dienstregeling of rooster en het moet duidelijk zijn naar welke datum en tijdstip binnen de vastgestelde dienstregeling of rooster wordt verplaatst.

Als je wordt gevraagd om extra uren te komen werken bovenop de volgens het rooster vastgestelde uren zonder dat de andere vastgestelde uren vervallen, is er geen sprake van een verschoven dienst maar van extra werk. Dit extra werk moet binnen de referteperiode van zes maanden wordt gecompenseerd, anders is er sprake van overwerk (artikel 7:1 cao Gehandicaptenzorg) en kom je in aanmerking voor een overwerkvergoeding (artikelen 7:4 en 7:5 cao Gehandicaptenzorg).

Krijg je compensatie voor een verschoven dienst?

Ja, er zijn twee regelingen:

1. Schadeloosstelling

Als er sprake is van een verschoven dienst ontvangt de werknemer schadeloosstelling indien hij ter zake van vrijetijdsbesteding reeds uitgaven heeft gedaan (artikel 7:12 lid 1 cao Gehandicaptenzorg).

2. Compensatie voor een verschoven dienst binnen 48 uur

Als er sprake is van een verschoven dienst waarbij in het vastgestelde rooster/arbeidstijdenregeling binnen 48 uur na mededeling van de werkgever aan de werknemer een verschuiving optreedt, ontvang je naast het uurloon, over de verschoven uren een vergoeding conform artikel 7:4 lid 2 cao Gehandicaptenzorg (artikel 7:12 lid 2 cao Gehandicaptenzorg). Dat is:

  • 25% voor verschoven diensturen tussen 06.00 uur en 22.00 uur op maandag tot en met vrijdag, met dien verstande dat in een periode van zeven dagen het aantal aldus te belonen uren maximaal vijf bedraagt; de overige uren worden beloond met 50%.
  • 50% voor verschoven diensturen tussen 22.00 uur en 06.00 uur op maandag tot en met vrijdag.
  • 75% voor verschoven diensturen op zaterdag tot 18.00 uur en op vrije dagen.
  • 100% voor verschoven diensturen op zaterdag vanaf 18.00 uur, op zon- en feestdagen tussen 00.00 uur en 24.00 uur en op 24 en 31 december tussen 18.00 uur en 24.00 uur.

Drie voorbeelden

Voorbeeld extra werk:

Je bent ingeroosterd om op dinsdag van 12.00 uur tot 17.00 uur te werken. Je wordt op dinsdagochtend door jouw werkgever gebeld met het verzoek om wat eerder te beginnen, namelijk om 10.00 uur. Jullie maken geen afspraken over het compenseren van deze twee extra uren. In dit voorbeeld is geen sprake van een verschoven dienst. Je werkt twee uur extra. Je hebt recht op jouw uurloon over de uren van 10.00 uur tot 17.00 uur, maar je komt niet in aanmerking voor de extra vergoeding op grond van artikel 7:12 lid 2 cao Gehandicaptenzorg. Eventueel kan er, na de referteperiode van zes maanden, sprake zijn van overwerk, waarvoor de werknemer in aanmerking komt voor een overwerkvergoeding (artikelen 7:1 tot met 7:5 cao Gehandicaptenzorg).

Voorbeeld verschoven dienst:

Je bent ingeroosterd om op maandag van 10.00 uur tot 16.00 uur te werken. Je wordt op maandagochtend gebeld met het verzoek om die maandag van 12.00 uur tot 18.00 uur te werken. Dit is een verschoven dienst. Er wordt een aantal aaneengesloten uren verplaatst van een moment waarop je volgens het rooster zou werken naar het moment waarop je volgens het rooster niet zou werken. Je hebt  recht op het uurloon over de uren van 12.00 uur tot 18.00 uur. Daarnaast heb je recht op een vergoeding conform artikel 7:4 lid 2 cao Gehandicaptenzorg over de uren van 16.00 uur tot 18.00 uur.

Voorbeeld compensatie

Je bent ingeroosterd van dinsdag 10.00 uur tot 16.00 uur. Je hebt bioscoopkaartjes gekocht voor de voorstelling om 17.00 uur. Je wordt om 09.00 uur gebeld dat je dienst verschoven wordt naar 12.00 uur tot 18.00 uur. Je kunt de kaartjes niet teruggeven of doorverkopen. Je hebt dus kosten gemaakt. Dan heb je recht op compensatie voor jouw bioscoopkaartjes en een vergoeding conform artikel 7:4 lid 2 cao Gehandicaptenzorg over de uren van 16.00 uur tot 18.00 uur.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.