Stem over je nieuwe cao Kinderopvang

Eerst meer weten? Kom naar een ledenbijeenkomst

Door Redactie 11 februari 2020

In de cao zijn afspraken gemaakt over werkdruk, werk- en privébalans en niet-groepsgebonden uren. En natuurlijk over je loon. In een periode van 18 maanden (de looptijd van je cao) krijg je een structurele loonsverhoging van minimaal 5,5%. Dat komt neer op een jaargemiddelde van 3,67%.

De belangrijkste afspraken in het kort:

Loon

• Per 1 januari 2020 krijg je een structurele loonsverhoging van 3%.
  • Je krijgt vanaf 2020 ook een eindejaarsuitkering van 2%.
  • Vanaf 1 januari 2021 krijg je een extra bedrag van € 12 per maand (op basis van fulltime).
  • In totaal is dat een structurele loonstijging van 5,5%. Voor medewerkers in de onderste schalen loopt dit zelfs op tot zo'n 6%.
  • Stagiairs hebben recht op een stagevergoeding. Eerder kon de werkgever zelf bepalen of hij een vergoeding gaf.

Werkdruk

• Om de werkdruk te verminderen komen er meer niet-groepsgebonden uren. Ze gaan van 37,5 uur naar minimaal 46 uur per fte, per jaar, per vestiging.

Werk- en privébalans

• Per jaar kun je 138 uur (doorbetaalde) uren sparen en opnemen. Zo kun je de balans tussen werk en privĂ© goed houden.

In het onderhandelaarsakkoord (pdf) staan alle afspraken die wij hebben gemaakt, samen met het CNV en de werkgevers in de kinderopvang.

Lees ook het bericht: Medewerkers kinderopvang krijgen 5,5% meer loon

Wil je eerst nog meer informatie? Kom dan naar een van onze ledenraadplegingen. Stemmen over deze cao kan niet meer.

Kom naar een van onze bijeenkomsten

De ledenraadplegingen zijn niet alleen voor FNV-leden. Je bent ook welkom als je geen lid bent. Inloop is vanaf 18.30 uur, start is om 19.00 uur en einde is om 21.00 uur.
Je kunt je aanmelden voor een ledenraadpleging door een mail te sturen naar kinderopvang@fnv.nl. Vermeld daarin je naam, je FNV-lidnummer en naar welke locatie je wilt komen.

De volgende bijeenkomsten zijn gepland:

• Maandag 24 februari, Regionaal Vakbondshuis, Leonard Springerlaan 23, 9727 KB Groningen
  • Dinsdag 25 februari, Eeltsje's Hiem, Pieter Sipmawei 11, 8915 DZ Leeuwarden
  • Woensdag 26 februari, Maranatha kerk, Vijzelstraat 73, 1781 TP Den Helder
  • Maandag 2 maart, Heerhugowaard is afgelast
  • Maandag 2 maart, Middelburg is afgelast
  • Maandag 2 maart, Wijkcentrum De Dommel, Bennekelstraat 131, 5654 DD Eindhoven
  • Dinsdag 3 maart, Utrecht is afgelast
  • Woensdag 4 maart, Regionaal Vakbondshuis, Derkinderenstraat 2-8, 1062 DB Amsterdam
  • Woensdag 4 maart, DROOM! De Aam, Nieuwe Aamsestraat 32, 6662 ND Elst (Gelderland)
  • Donderdag 5 maart, Vakbondshuis Den Haag, Herengracht 3, 2511 EG Den Haag
  • Donderdag 5 maart, Tilburg is afgelast
  • Donderdag 5 maart, Urmond is afgelast

Word lid en beslis mee

Als lid van de FNV heb jij het laatste woord en beslis je mee over jouw cao. Ben je nog geen lid? Meld je nu dan aan!