Onderhandelingen nieuwe cao GGZ van start

Dit willen we voor jou afspreken

Door Redactie 21 mei 2019

De cao geestelijke gezondheidszorg (GGZ) loopt bijna af. Tijd dus om met je werkgever te praten over een nieuwe, goede cao. FNV Zorg & Welzijn heeft een aantal thema’s vastgesteld. Ook de werkgever heeft voorstellen gemaakt. En het is nu al duidelijk dat de voorstellen van ons en de werkgever ver uit elkaar liggen. Op 20 juni begint het overleg met de werkgever, maar voor die tijd delen we onze belangrijkste punten vast met jou.

5% meer loon en verhoging ORT

De looptijd van de cao is 1 jaar: van 1 juni 2019 tot 1 juni 2020. We willen een loonsverhoging van 5% voor jou en je collega’s afspreken. De onregelmatigheidstoeslag (ORT) en stagevergoeding moeten verhoogd worden. Daarnaast moet er een betere reiskostenvergoeding komen en de eigen bijdrage van woon-werkverkeer moet verdwijnen.

Behoud medewerkers

Werken in de GGZ is heel erg zwaar. Daarom is het belangrijk dat je op een zo gezond mogelijke wijze je pensioen haalt. En dat mensen in de sector willen blijven werken. Daarom willen we:

1. Een goed generatiebeleid zodat ouderen minder kunnen gaan werken, zonder teveel loon in te leveren
  2. Maximaal 4 crisisdiensten per 4 weken
  3. Een crisisdienst van maximaal 12 uur
  4. Werknemers van 57 en ouder hoeven geen enkele vorm van nachtdiensten meer te draaien

Persoonlijke ontwikkelingen

Je wilt je blijven ontwikkelen in je werk. Daarom zijn we onder andere tot de volgende punten gekomen:

1. Er moet een medische staf voor psychiaters binnen de GGZ worden opgericht
  2. Jij en je collega’s moeten je kunnen blijven ontwikkelen door scholing of kwaliteitsvisitaties
  3. Als je moet worden ingeschreven bij het kwaliteitsregister om kans te maken op een baan, moet de werkgever de kosten voor deze inschrijving betalen

Ben jij benieuwd naar alle voorstellen die we aan je werkgever hebben gestuurd? Lees dan onze voorstellenbrief (word). Of bekijk de voorstellenbrief van de werkgever (pdf).

Om een en ander handig met elkaar te vergelijken, hebben we de voorstellen van de werkgever en onze voorstellen naast elkaar in een matrix gezet. Zo kun je in een oogopslag zien wat de verschillen zijn.