Op 12 maart organiseerde FNV Personeel een vergadering over de benoeming van de interim-voorzitter door de Raad van Toezicht en de gevolgen voor de oud-bestuursleden. De interim-voorzitter besloot dat alle bestuursleden hun taken moesten neerleggen en hijzelf de dossiers zou overnemen. Dit leidde direct tot problemen.
Vanuit het oogpunt van sociale veiligheid is het moeilijk te begrijpen hoe op vrijdag nog gezegd kan worden dat dossiers overgenomen kunnen worden en op dinsdag ineens wordt verteld dat alle werkzaamheden per direct gestopt moeten worden. Dit is niet betrouwbaar en zorgt voor meer druk op de sociale veiligheid. Deze Raad van Toezicht en interim-voorzitter dragen niet bij aan een sterke en veilige FNV voor leden en werknemers.
Het is moeilijk te begrijpen waarom de Raad van Toezicht kiest voor mensen uit hun eigen netwerk. Tijdens de inventarisatie over de opdracht van een interim-bestuur werd door het Ledenparlement, de Sectoren, de aangesloten bonden (VLR), het MT/Directie en FNV Personeel duidelijk aangegeven dat het interim-bestuur uit eigen gelederen moet komen, met ervaring en kennis van de FNV en draagvlak moet hebben. Positief is dat mensen met veel ervaring uit verschillende FNV-geledingen hebben aangegeven deze rol op zich te willen nemen. Er is dus echt een alternatief mogelijk voor een interim-bestuur met draagvlak bij alle partijen en die begrijpt wat vakbondswerk inhoudt.
De vergadering heeft besloten om:
Door deze besluiten zien wij de interim-voorzitter en de Raad van Toezicht niet als gesprekspartners voor FNV Personeel. Het zou beter zijn voor de FNV als zij zich terugtrekken. We overleggen binnenkort met een afvaardiging van de Sectorraden en komen snel bij je terug!