Werkgevers Zuivelindustrie komen met mager eindbod

Loonsverhoging niet genoeg compensatie voor inflatie

Door Redactie 24 januari 2023

Op 20 januari leidde de vierde onderhandelingsronde voor een nieuwe cao Zuivel helaas niet tot een akkoord. Op 23 januari legden de werkgevers van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) hun eindbod neer, wat inhoudt dat er niet meer onderhandeld kan worden. Onze voorstellen en die van de werkgevers liggen echter nog te ver uit elkaar en hun loonbod is veel te laag. Vrijdag 27 januari bespreekt de cao-commissie het eindbod en de vervolgstappen.

Eindbod werkgevers Zuivel is te laag

Eindbod werkgevers

Dit is het eindbod van de werkgevers op hoofdlijnen:

Looptijd van 1 jaar: 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.

De NZO wil 6% structurele salarisverhoging en een eenmalige uitkering van €600 bruto.

Reactie FNV:

Volgens de NZO kunnen de zuivelbedrijven een loonsverhoging van 10% niet dragen. De toekomst van de sector komt zo in gevaar zeggen ze. Dat is natuurlijk flauwekul. Wanneer de lonen 20% van de totale kosten zouden zijn, leidt een loonsverhoging van 10% tot een stijging van de totale kosten met 2%. We hebben het over een compensatie voor de gestegen prijzen. Prijzen die door het dak gaan, mede door de prijsverhogingen die de zuivelbedrijven zelf doorvoeren.

De zuivelbranche heeft in 2022 een record aan zuivelproducten naar andere landen uitgevoerd. De exportwaarde is met 35% toegenomen tot 11.9 miljard euro. Ze konden de toenemende kosten doorberekenen aan de afnemers .Dit blijkt uit de onlangs gepubliceerde cijfers van Wageningen University & Research en statistiekbureau CBS. Met zulke goede resultaten is er ruimte genoeg voor een loonsverhoging.

Let op: de lonen in de zuivel hebben in de periode 2009 – 2022 de inflatie niet bij weten te houden. De geboden loonsverhoging van 6% is 4% te weinig. Bij een inflatie van 3,5% in 2023 zal dat voor de periode 2009 - 2023 niet anders zijn. In 15 jaar tijd zijn we niets opgeschoten; sterker nog: we zijn er op achteruit gegaan. Dat is natuurlijk van de zotte!

De 600 euro is niet meer dan een doekje voor het bloeden. Vooral bedoeld om te maskeren dat werknemers er gewoon op achteruit gaan. De inflatie in 2022 is blijvend en niet alleen voor het jaar 2022!

De NZO ziet de hoge kosten van levensonderhoud als een gedeelde verantwoordelijkheid. Vakbonden houden bij hun voorstel geen rekening met de maatregelen die de overheid neemt om de inflatie te dempen en de koopkracht te verbeteren. Een modaal inkomen stijgt alleen door belastingmaatregelen van de overheidsmaatregelen vanaf deze maand met 3,7%.

Reactie FNV:

Het is juist dat wij geen rekening houden met de overheidsmaatregelen. Dat doen we bewust niet. De kans is immers heel groot dat de overheid de lasten voor de burgers in 2024 en/of 2025 gaat verhogen om de overheidsfinanciën weer in balans te krijgen. Gaan de werkgevers dan het nadeel compenseren?

De NZO wil een tijdelijke arbeidsmarkttoeslag van 10% voor de referentiefunctie besturingstechnicus in schaal VIII. Deze toeslag kunnen nieuwe en bestaande werknemers in deze functie ontvangen. Ook functies die anders heten, maar waarbij je werk voor minstens 70% gelijk is aan het werk in deze functie komen in aanmerking voor de toeslag als ze zijn ingedeeld in schaal VIII.

Reactie FNV:

Voor ons een begaanbare weg onder een tweetal voorwaarden: de eerste is dat het onderdeel moet zijn van een cao-akkoord met de werkgevers. De tweede is dat de toeslag tijdelijk is. Wanneer de toeslag niet meer nodig is dan moet die in 3 jaar afgebouwd worden. Zo voorkomen we dat werknemers in dezelfde functie verschillend worden beloond.

De NZO wil dat nieuwe en huidige werknemers in dagdienst die vallen onder de cao kunnen kiezen voor een contract van 40 uur in plaats van 36 uur. De NZO wil 40 uur werken mogelijk maken als jij en de werkgever dat allebei goed vinden. Het uitgangspunt van de cao blijft standaard 36 uur.

Reactie FNV:

Gaat de deur hier op een kier naar een werkweek van meer dan 36 uur gemiddeld per week? Hoe vrijwillig is vrijwillig? Zorg ervoor dat de lonen in de zuivel harder stijgen dan de inflatie.  Dat gaat helpen om nieuwe werknemers aan te trekken en om bestaande werknemers te behouden.

De NZO wil de RVU-regeling (regeling voor vervroegde uittreding) uitbreiden zodat alle medewerkers met 45 dienstjaren in de zuivel er gebruik van kunnen maken. De dienstjaren hoeven niet meer bij de huidige werkgever te zijn.

Reactie FNV:

Hier doen de werkgevers slechts een hele kleine handreiking. Invoeren van de RVU-regeling voor werknemers die daarvoor in aanmerking komen, wordt opnieuw gefrustreerd. De RVU regeling, een afspraak uit het pensioenakkoord, wordt door werkgevers aan de laars gelapt.

De NZO wil onderzoeken hoe medewerkers in de BPZ-pensioenregeling bij kunnen sparen om eerder met pensioen te gaan.

Reactie FNV:

We zijn het eens om te onderzoeken of medewerkers bij kunnen sparen om eerder met pensioen te kunnen. Wat ons betreft moet sparen kunnen door het inzetten van de waarde van verlof, de waarde van overuren en uit het DI-budget. Dat hebben we werkgevers niet horen zeggen.

De NZO wil de arbeidsongeschiktheidsverzekering anders inrichten. Een eventuele uitkering wordt dan vooral uitgekeerd aan medewerkers die als gevolg van hun arbeidsongeschiktheid met een zeer forse inkomensdaling te maken krijgen.

Reactie FNV:

Het anders inzetten van de arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft onze steun als onderdeel van een cao akkoord.

De NZO wil het DI-budget evalueren waarbij ook bekeken wordt of andere of nieuwe bestedingsdoelen  toegevoegd kunnen worden.

Reactie FNV:

We kunnen leven met het evalueren van het DI-budget waarbij we kijken of we nieuwe bestedingsdoelen toevoegen. Dit als onderdeel van een cao akkoord.

De NZO wil over deze onderwerpen verder praten. Afspraken zitten er nu niet in.

Reactie FNV:

Doorpraten over overdrachtstijd hoeft wat ons betreft niet, het draagvlak ontbreekt. De consignatieregeling moet wat ons betreft nu verbeterd worden. Wij hebben een verdubbeling van de beloning voorgesteld en een extra door de werkgever te betalen verzuim-uur. Op z’n minst moet en we afspreken dat werknemers geen roostervrije tijd kwijtraken doordat de werkgever deze inroostert op een feestdag waarop de werknemers toch al vrij zijn. Dat dit gebeurt is natuurlijk belachelijk.

Hoe nu verder met jouw nieuwe cao?

Vrijdag 27 januari gaat de FNV cao-commissie het eindbod nader bespreken en bepalen wat de volgende stappen worden. De onderhandelingsdelegatie is van mening dat het eindbod afgewezen moet worden, omdat het beter moet en kan.  Want werknemers in de zuivel verdienen beter!

Check jouw gegevens in MijnFNV

We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Samen staan we sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit

Vragen of opmerkingen?

Als je vragen hebt, dan kan je altijd terecht bij Ron Vos, bestuurder FNV Voedingsindustrie.

Meer informatie over het cao-traject

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.