Onze voorstellen voor de cao Besloten busvervoer

Dit willen wij in jouw nieuwe cao

Door Redactie 23 oktober 2024

Op maandag 28 oktober is de eerste onderhandelingsronde met de werkgevers om te komen tot een nieuwe cao voor de medewerkers in het besloten busvervoer. Wij hebben de afgelopen periode de inzet vanuit onze leden opgehaald. Op basis hiervan hebben we een brief met voorstellen voor de nieuwe cao gestuurd naar de werkgevers.

Man schrijft brief

Voorstellen

Dit willen wij in grote lijnen in jouw nieuwe cao:

1. Looptijd

Wij stellen een looptijd van één jaar voor: van 1 januari 2025 tot 1 januari 2026.

2. Eerlijke beloning

Onze looneis is 7%, met een minimale bodem van € 16 per uur.

3. Schiphol-toeslag

Wij stellen voor dat alle werknemers die werkzaamheden uitvoeren voor Schiphol een toeslag ontvangen van:

• Arbeidsmarkttoeslag: € 2,50 per uur
  • Platformtoeslag: € 1,50 per uur

4. Loondoorbetaling bij ziekte

Het salaris wordt 100% doorbetaald in zowel het eerste als het tweede ziektejaar.

De medewerker dient te voldoen aan zijn/haar re-integratieverplichtingen conform de Wet Poortwachter. Indien dit niet het geval is, kan een ‘korting’ worden toegepast conform huidige cao.

• Afschaffen wachtdag.

5. Vergoeding reiskosten woon-werkverkeer

Per 1 januari 2025 de fiscaal maximaal toegestane kilometervergoeding woon-werkverkeer toepassen voor elke km afstand thuisadres-standplaats. Het huidige fiscale maximum is € 0,23 per kilometer.

6. Meerdaagse reizen betalen voor diensturen

De arbeidstijd per dag inclusief wachttijd en beschikbaarheid aanmerken als arbeidstijd.

Overige voorstellen

Verder willen we afspraken maken over: maaltijdvergoeding, pauzeregeling en gelijk werk-gelijk loon.

Samen staan we sterk

Leden maken de vakbond: hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is belangrijk, want alleen met veel vakbondsmacht kunnen we goede cao-afspraken maken. Ben je nog geen lid? Meld je dan aan!

Word lid

Ben jij al lid? Nodig dan je collega’s uit om lid te worden. Dat gaat snel en makkelijk via mail of WhatsApp.