Ruime meerderheid leden ProRail stemt tegen eindbod werkgever

Wat zijn onze vervolgstappen?

Door Redactie 21 oktober 2024

Tot en met 17 oktober konden onze leden stemmen over het eindbod van ProRail voor een nieuwe cao. Over de uitkomst van de stemming bestaat geen enkele twijfel: ruim 70% heeft tegen het verbeterde resultaat van de werkgever gestemd. Tellen we de actiebereidheid onder de vóór- en neutraal-stemmers hierbij op, dan halen we met gemak de FNV-richtlijn van driekwart (75%) voor het openen van de stakingskas.

Oneens eindbod.

We krijgen te weinig

Wij zijn blij dat zoveel leden gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om te stemmen, en we zijn opgelucht dat de uitkomst zo'n duidelijke bevestiging geeft van ons gevoel dat we te weinig krijgen van de werkgever. Gelukkig staan we hierin dus niet alleen!

Vervolg

Hoe ziet het vervolg van het traject eruit? We gaan nu schrijven aan een ultimatum. Dit doen we in overleg met onze juristen, want dit is onderdeel van de juridische kant van het vervolg. In het ultimatum geven we de werkgever een bepaalde tijd om aan onze eisen tegemoet te komen. Na het verstrijken van deze periode kunnen we de werkgever aanzeggen en is de tijd van actievoeren begonnen.

Belangrijke randvoorwaarden

Tegelijkertijd zijn er nog belangrijke randvoorwaarden te regelen. We zullen binnen de FNV melding doen van een aanstaand actietraject om zowel financiële als materiële ondersteuning te ontvangen. Tevens willen we, als kadergroep, een actiestrategie operationeel maken, voorzien van de veiligheid die daarbij hoort. Hiervoor richten we ook een veiligheidsoverleg met de werkgever in. De werkgever zal alle betrokken partijen moeten informeren over de gevolgen van onze acties, denk bijvoorbeeld aan de overheid en de vervoerders. Genoeg werk aan de winkel dus!

Tijdpad

Ondanks dat er nog veel is te regelen, willen we wel doorpakken. Dat wil zeggen: volgende week het ultimatum verzenden, de week daarop de aanzegging en dan los met acties!

Deel jouw ideeën

Vanzelfsprekend houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen in dit proces, maar het kan ook geen kwaad om zelf na te denken over effectieve actievormen. We nodigen je uit om jouw ideeën met ons te delen. Laat het ons weten via carl.kraijenoord@fnv.nl.

Samen staan we sterk, word lid

Een goede cao komt er niet vanzelf, daar is een sterke vakbond voor nodig. Met meer leden staan we sterker. Sluit je dus aan bij je collega’s die al lid zijn!

Of maak je collega lid en verdien een tientje!