Aanvullend sociaal plan nodig voor reorganisatie Centrale Besturing

Ook nieuws over uitzendkrachten en opleidingsfaciliteiten

Door Redactie 27 september 2024

Regelmatig voert FNV Spoor overleg met de directie van Instandhouding. We hebben gesproken over de reorganisatie bij Centrale Besturing, over uitzendkrachten die langer dan 18 maanden in dienst zijn en over opleidingsfaciliteiten.

Trein.

Reorganisatie bij Centrale Besturing

In het vakbondsoverleg is de reorganisatie bij Centrale Besturing toegelicht. De reorganisatie heeft specifiek gevolgen voor de werkvoorbereiders en de teamleiders. Toen uit de toelichting bleek dat er personele gevolgen zijn, hebben we aangeven dat er een aanvullend sociaal plan moet worden gemaakt.

Inmiddels heeft dit geleid tot een concept waarvan wij denken dat er voldoende afspraken in staan. Uitgangspunt is natuurlijk dat niemand ontslagen kan worden naar aanleiding van de reorganisatie en iedereen goed terecht komt. Deze afspraken worden pas definitief nadat betrokken leden hiermee hebben ingestemd. Stuur vóór 7 oktober je reactie naar karel.debuijzer@fnv.nl

Uitzendkrachten

In de nieuwe cao is afgesproken dat uitzendkrachten die langer dan 18 maanden voor NS werken, een vast contract krijgen aangeboden. Binnen Instandhouding en specifiek de servicebedrijven werken veel uitzendkrachten. Sommige zelfs al vier jaar en langer. Deze uitzendkrachten zouden dus een vast contract moeten krijgen. Uitzondering op deze cao-afspraak betreft uitzendkrachten die langer dan 18 maanden op een project werken.

We stonden volledig achter deze uitzondering. Wanneer een project is afgelopen, is het werk immers weg en heb je de uitzendkracht niet meer nodig. De mensen op deze projecten weten dit ook. Maar bij Instandhouding zijn er uitzendkrachten die op verschillende aaneengesloten projecten werken. Of uitzendkrachten die op een locatie werken waar aan projecten gewerkt wordt, maar die ook op regulier werk worden ingezet. Wij vinden dat deze mensen niet onder de uitzondering vallen, NS vindt dit wel.

Opleidingsfaciliteiten artikel 107

In de cao staat dat opleidingen die nodig zijn voor je functie volledig door NS betaald worden en binnen werktijd plaatsvinden. Inmiddels is dit ook via wetgeving vastgelegd. Daarnaast krijg je opleidingen die je arbeidsmarktwaarde vergroten, ook vergoed. De tijd die je voor de opleiding nodig hebt, wordt voor de helft door NS vergoed.

Instandhouding gaat met deze cao-afspraken niet goed om en houdt zich niet aan de cao. Hierover zijn we nog in gesprek met NS en wellicht moeten we hier een procedure over starten. We vinden het jammer dat dit zo moet. Instandhouding moet mensen die zichzelf via opleidingen willen verbeteren, juist stimuleren. We hebben vernomen dat NS zich nu wel conformeert aan de nieuwe wetgeving, maar over de cao-afspraken van vóór die tijd niet.

Acties voor een goede zwaarwerkregeling

De acties voor een goede zwaarwerkregeling (RVU) waren landelijk en bij NS een succes. Helaas is het kabinet nog niet om en zijn er geen nieuwe afspraken. We zullen helaas nog een keer aan de bak moeten, over wanneer en hoe houden we jullie op de hoogte. Bij de laatste werkonderbreking heeft Instandhouding zich nog niet echt laten zien. Bij de volgende actie moet dit veel beter. Want als er ergens sprake is van zwaar werk, dan is dat wel bij jullie.

Nog geen lid?

Word nu lid! Hoe meer leden, hoe sterker we staan.

Of maak je collega lid en verdien een tientje.