FNV-reactie op uitspraak rechter arbeidsomstandigheden PostNL

Blij dat rechter gezondheid werknemers boven belang PostNL stelt

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 31 juli 2024

FNV Post & Pakketten is meer dan tevreden met de uitspraak van rechtbank Noord-Holland. PostNL wilde via de rechter meer tijd krijgen om de arbeidsomstandigheden van sorteermedewerkers te verbeteren. Maar de rechtbank ging daar niet in mee. Het postbedrijf moet nu voor eind augustus, de door de Nederlandse Arbeidsinspectie opgelegde maatregelen treffen.

Jacqueline Lohle, teamleider FNV Transport & Logistiek: ‘Dat de rechter niet meegaat in de argumenten van PostNL, maar de gezondheid en het welzijn van de medewerkers boven het financieel belang stelt van de werkgever is een belangrijke uitspraak als het gaat om arbeidsomstandigheden in deze sector.'

Melding bij Arbeidsinspectie

De FNV deed vorig jaar november melding bij de Nederlandse Arbeidsinspectie van de slechte werkomstandigheden van pakketsorteerders. Dit was naar aanleiding van onderzoek van de vakbond waaruit bleek dat de medewerkers onder meer pakketten tillen die zwaarder wegen dan de in de Arbowet maximaal toegestane 23 kilo. De Nederlandse Arbeidsinspectie voerde daarop inspecties uit op verschillende distributiecentra en eiste vervolgens dat PostNL het Arbobesluit naleeft. Lohle: ‘PostNL wist al veel langer dat de werknemers te zwaar werk deden, maar nam geen of onvoldoende maatregelen.

Onderzoek FNV

Uit het onderzoek van de FNV kwam onder meer naar voren dat bijna twee derde van de respondenten te kampen heeft met zes verschillende fysieke klachten. Variërend van rugklachten tot overbelastte schouders en knieën.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.