Havenwerkgevers en FNV Havens verenigd in oproep voor structurele RVU-regeling

Voorbeeld voor andere sectoren

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 27 juni 2024

De havenwerkgevers en vakbond FNV Havens hebben elkaar gevonden in een volledig zelf door de Havensector gefinancierde zwaar werk regeling. Zij zijn overtuigd van de noodzaak van een structurele en verbeterde Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) in de havensector. Deze regeling biedt werknemers die jarenlang zwaar werk hebben verricht de mogelijkheid om op de oorspronkelijke AOW-leeftijd van 65 jaar (gezond) met pensioen te gaan.

De afgelopen maanden hebben sociale partners helaas niet de nodige consensus kunnen bereiken met VNO-NCW en de politiek over een structurele RVU-regeling. De betrokken ondernemingen erkennen echter unaniem de urgentie van een ruimere en structurele RVU-regeling. "Tijdens een recente bijeenkomst op initiatief van FNV Havens, hebben werkgevers van een aantal grote havenbedrijven benadrukt dat zij volledig achter de reeds gemaakte cao-afspraken staan en vastbesloten zijn deze te verdedigen," aldus Asmae Hajjari, bestuurder FNV Havens.

Objectieve weging

Binnen de havensector hebben vakorganisaties en betrokken ondernemingen in de containeroverslag, droge bulksector, controlesector, Roll on/Roll off-sector en de sjorsector een eigen uitwerking gekozen in de daar geldende cao's, waarbij is gekozen voor een binnen de sector geldend zwaar werk-model. Dit model weegt de mate van fysiek zwaar werk op objectieve basis, waarbij arbeidsomstandigheden, roosters en dienstjaren worden meegenomen.

Geen extra kosten voor de overheid

Bovendien zijn er cao-afspraken gemaakt over de financiering van deze regeling per bedrijf. Deze regeling wordt volledig door de sector gefinancierd en brengt geen kosten voor de overheid met zich mee. "Wij erkennen de urgentie van een structurele RVU-regeling. Wij vinden het niet juist dat werknemers worden gedwongen om door te werken tot de AOW-leeftijd, terwijl zij fysiek niet in staat zijn om dit vol te houden”, voegt Leon Niemantsverdriet, werkgever bij ECT hieraan toe.

Werkgevers en FNV Havens trekken samen op

Om het belang van een structurele en verbeterde RVU-regeling onder de aandacht te brengen, hebben een aantal werkgevers en FNV Havens een gezamenlijke verklaring opgesteld voor de werknemers in de haven. In deze verklaring geven de werkgevers aan besloten te hebben een projectgroep op te richten. Deze projectgroep, bestaande uit één afvaardiging per subsector in de haven, zal namens de betrokken ondernemingen het belang van deze regeling onder de aandacht brengen bij VNO-NCW en de politiek. Daarnaast zal de projectgroep de komende tijd, in samenspraak met FNV Havens, werken aan een krachtig statement dat het belang van de RVU-regeling voor deze sector onderstreept.