Om te beginnen met het goede nieuws: de nieuwe cao FedEx is een feit. Veel leden hebben gestemd over het bereikte onderhandelingsresultaat en een grote meerderheid stemde vóór (90,65%).
Helaas hebben we ook heel erg vervelend nieuws. FedEx gaat reorganiseren, vooral op het hoofdkantoor in Hoofddorp. De afdelingen ICT, HR (Health & Safety), Finance, Legal, Sales, Marketing, Customer Service en Planning & Engineering worden hierdoor getroffen. Er zullen maximaal 200 arbeidsplaatsen verloren gaan in Nederland.
Bij de integratie van TNT en FedEx zijn een aantal afdelingen nog niet ontdubbeld. FedEx wil de processen optimaliseren en de processen centraliseren in plaats van versnipperd laten plaatsvinden zoals dat nu het geval is. Het centraliseren zal met name zijn in Portugal en Polen, dit niet alleen omdat het minder kostbaar is, maar ook omdat men het belangrijk vindt dat processen gecentraliseerd worden en daarmee efficiënter zullen zijn, aldus FedEx.
De verwachting is dat je er weinig van zult merken. We zijn benieuwd naar de praktijk. Wanneer je ergens tegenaan loopt en er niet uitkomt met je leidinggevende, weet dan jouw FNV-kaderlid te vinden, het Contactcenter of vakbondsbestuurder Linda Slagter.
Natuurlijk hebben we FedEx gevraagd of dit een van de vele opeenvolgende reorganisaties gaat worden. De verwachting is niet dat deze organisatiewijziging een vervolg zal krijgen.
Het sociaal plan is van toepassing op deze reorganisatie, zo ook de vrijwillige vertrekregeling en de plaatsmakersregeling onder voorwaarden.
Als deze reorganisatie jou treft, ben je al op de hoogte gebracht door jouw leidinggevende. Je kunt rekenen op hulp van jouw vakbond. Neem contact met ons op via het Contactcenter (op werkdagen tussen 8.30 en 17.30 uur): 088 - 368 0 368.