Update cao-onderhandelingen FedEx

Na goede stappen gaat het nu minder voortvarend

Redactie
Door Redactie 23 mei 2024

We hebben nu een aantal keren bij elkaar gezeten om te komen tot een nieuwe cao FedEx. Dit met van beide kanten de intentie om samen tot een goede cao te komen. Er heerste een goede sfeer en we maakten goede stappen. Daardoor zijn we al best een eind gekomen, maar het begint nu te stokken. Het zit nu vast op verslechteringen die jullie werkgever wil doorvoeren en het loon.

Update cao-onderhandelingen FedEx

Verslechteringen

  • De loondoorbetaling van het 2e jaar ziekte wil FedEx verlagen van 100% naar 70% (100% als je meewerkt aan je re-integratie hetgeen logisch is en wettelijk). Maar om 100% doorbetaald te krijgen moet je ook een uitgebreide aanvullende zorgverzekering nemen waarin psychologische zorg zit, fysiotherapie en diëtist. Dat kan aardig in de papieren lopen.
  • Nachtdiensten: FedEx wil de leeftijd van 56 jaar (huidig) verhogen naar: “10 jaar voor de AOW-datum”, oftewel 57 jaar (wat per 2028: 67 jaar en 3 maanden zal zijn en steeds verder zal stijgen, dus dan ook de leeftijd voor het niet meer verplichten van de nachtdiensten). FNV Transport en Logistiek vindt het belangrijk dat leden veilig en gezond hun pensioen halen, we zijn van mening dat deze leeftijdsverhoging hieraan een negatieve bijdrage zal leveren.
  • Wij willen graag een vaste indexatie van de eindejaarsuitkering in de cao afspreken, dit bedrag is nog nooit geïndexeerd, maar FedEx wil dat niet. Wel bieden ze aan om de 40 euro (de waarde van jullie kerstpakket) te verdisconteren in de uitkering, maar dan ontvang je geen kerstpakket. Een kerstpakket is netto, de eindejaarsuitkering is bruto, dus deze sigaar uit eigen doos is ook nog eens zeer onvoordelig voor de medewerker.
  • Artikel 39: dit houdt in dat je bij de leeftijd vanaf 60 jaar een half uur korter mag werken en bij 63 jaar een uur korter. We willen graag dat dit artikel ook van toepassing is op de internationaal chauffeurs (met optie opsparen van de uren). Dit wil werkgever NIET!
  • En met het loon liggen we nog uit elkaar!

Waar zijn we het al wel (bijna) over eens?

  • RVU (Regeling Vervroegd Uittreden) ophogen naar het niveau van de beroepsgoederenvervoer cao. (Indien de regeling na 2025 blijft bestaan, hier zijn we als FNV keihard mee bezig richting Den Haag!)
  • Een wijziging bij in de beoordelingscyclus: Bij het ontvangen van een “Needs improvement”; de medewerker moet ruim van tevoren, meerdere malen door het jaar heen vernemen dat er verbeterpunten zijn, zodat de werknemer zich kan verbeteren en invloed kan hebben op de beoordeling. Dit dient mondeling en schriftelijk te worden vastgelegd. Dat een medewerker minder goed presteert mag dus geen verrassing zijn voor de medewerker. Bij Needs Improvement krijg je geen tredeverhoging.
  • FedEx gaat checken of de opbouw van de eindejaarsuitkering op de loonstrook kan staan.
  • Reiskostenvergoeding en thuiswerkvergoeding zullen het fiscaal toegestaan maximum volgen.
  • Rouwverlof gaat van 4 naar 5 dagen.
  • 80-90-100 regeling: FedEx staat hier niet negatief tegenover en komen hierop terug. 80% werken, 90% loon, 100% premiebetaling pensioen, hierop zijn ook varianten te maken. We zijn verheugd dat FedEx hierover het gesprek aan wil gaan om dit af te spreken in deze cao.

Volgende onderhandelingsronde

Zoals gezegd, begint de voortgang nu te stagneren, we hebben 3 juni een volgende onderhandelingsronde. We zien dit met veel nieuwsgierigheid tegemoet en zouden graag zien dat de jullie werkgever inziet dat verslechteringen niet op zijn plaats zijn.

Samen voor een goede cao

Een goede cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is nodig tijdens de cao-onderhandelingen, maar ook in de toekomst. Sluit je aan en word lid. Ben je al lid? Maak dan je collega ook lid van de FNV. Als dank ontvang jij dan 10 euro van ons.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.