Principeakkoord voor nieuwe pensioenregeling PostNL

Leden mogen van 3 t/m 16 juni stemmen

Door Redactie 31 mei 2024

Vorige maand hebben bonden en PostNL een principeakkoord bereikt over een nieuwe pensioenregeling bij pensioenfonds PostNL. Onze leden mogen hierover hun stem uitbrengen. Want pensioen is en blijft een collectieve arbeidsvoorwaarde die is opgenomen in de cao. Met de nieuwe pensioenregeling verandert er dus ook iets in de cao.

Stembus

Principeakkoord

Het principeakkoord is opgenomen in twee notities:

We blijven een goede pensioenregeling houden

We hebben vorig jaar onze leden al geraadpleegd over de nieuwe pensioenregeling PostNL. Het ging toen over de keuzes die wij aan de onderhandelingstafel moesten gaan maken. Wat onze leden belangrijk vinden voor de nieuwe pensioenregeling, heeft allemaal een plek gekregen in dit principeakkoord. Het gaat dan over een goede regeling voor je ouderdomspensioen, later of als je arbeidsongeschikt bent én voor je nabestaanden als je overlijdt. Maar we hebben ook goede afspraken kunnen maken over de verdeling van het pensioenvermogen als we overgaan naar de nieuwe pensioenregeling.

Wij zijn dus positief over dit resultaat en wij denken dat de belangen van onze leden uitstekend terugkomen in dit principeakkoord.

Doe mee aan de ledenraadpleging

Zoals altijd hebben onze leden het laatste woord. Je krijgt daarom persoonlijk een uitnodiging om te stemmen. Je kunt deelnemen aan de ledenraadpleging van maandag 3 juni tot en met zondag 16 juni 2024.

De uitslag van de ledenraadpleging zullen we delen met het pensioenfonds, PostNL en de collega-bonden. Is het resultaat van de ledenraadpleging positief, dan kan het pensioenfonds verder met de voorbereidingen om de pensioenregeling aan te passen, zodat de nieuwe regeling in kan gaan per 1 januari 2026.

Hulp bij het nemen van je beslissing

Pensioen is voor velen een ingewikkeld thema. Op 4 en 5 juni hielden we een Webinar waarin we leden hebben bijgepraat over de belangrijkste afspraken voor de nieuwe pensioenregeling PostNL. Leden konden ook vragen stellen die door een team van deskundigen zijn beantwoord. Dit is de presentatie die we tijdens het webinar gaven.

Webinar terugkijken

Vragen en antwoorden

De pensioenrichtleeftijd ging per 1 januari 2018 naar 68 jaar door een overheidsmaatregel. Pensioenfondsen en -verzekeraars hoeven dit niet te volgen, maar dan mag jaarlijks minder worden opgebouwd. Vervroegen van de pensioenleeftijd, bijvoorbeeld naar 65 jaar, is mogelijk, maar verlaagt de uitkering.

De AOW-leeftijd is stapsgewijs gestegen en hangt af van je geboortedatum. Voor iemand geboren op 1 juli 1957 is de AOW-ingangsdatum 1 juli 2024 (67 jaar), en voor iemand geboren op 1 juli 1961 is dit 1 oktober 2028 (67 jaar + 3 maanden). Klik hier voor meer informatie.

Het resultaat wordt positief voorgelegd aan de leden, omdat we onze onderhandelingsinzet volledig hebben binnen kunnen halen. De belangrijkste punten daarvan zijn:

• Solidaire pensioenregeling
  • Pensioenambitie van 80% van je gemiddelde salaris na 42 jaar werken
  • Goede nabestaandenregeling
  • Eerlijke verdeling van het pensioenvermogen over de deelnemers en gepensioneerden

De totale premie bedraagt 26,8% van je pensioengevend loon*. Deze premie wordt door PostNL afgedragen aan het pensioenfonds. PostNL houdt 6% van het pensioengevend loon in op het salaris  van de werknemer. De feitelijke premieverdeling is dus: werkgever 20,8% en werknemer 6%.

*Pensioengevend loon is het bruto salaris minus een vrijstellingsbedrag (de “franchise”, deze bedraagt dit jaar € 18.799).

Een rekenvoorbeeld: Stel, je hebt een bruto jaarsalaris van € 30.000. De franchise is € 18.799. Het pensioengevend loon (ook wel pensioengrondslag genoemd) is dan: € 30.000 minus € 18.799 = € 11.201.

We weten nog niet wat de precieze kosten van de nieuwe vrijwillige verzekering voor partnerpensioen gaan worden. De nieuwe premies zullen vergelijkbaar zijn met de huidige premies. Deze zijn op dit moment (per maand):

• Jonger dan 30 jaar: € 9,60
  • 30 tot 40 jaar: € 14,40
  • 40 tot 50 jaar: € 30,50
  • 50 tot 60 jaar: € 47,90
  • 60 jaar en ouder: € 56,10

De kosten worden, zoals altijd, door iedereen collectief gedeeld. Voor een overzicht van de actuele kosten, klik hier

De groep van 40 tot 60 jaar dreigt nadeel te ondervinden van de overgang, tenzij we dit regelen. Dat hebben we gedaan met de compensatie voor het vervallen van de doorsneesystematiek. Deze compensatie wordt direct bij de overgang uitgekeerd, zodat het nadeel verdwijnt.

Dit is onderdeel van de "gewone" cao-onderhandelingen die momenteel lopen. Dit staat los van deze pensioenafspraken.

De nieuwe regeling gaat in op 1 januari 2026. Ongeveer twee maanden dáárvoor krijgt iedere deelnemer te zien wat hij of zij heeft opgebouwd. Kort na de overgang in 2026 krijg je weer een overzicht met daarin ook de aanpassingen als gevolg van de overgang.

Meer informatie

Op de website van Pensioenfonds PostNL is nog veel meer (achtergrond)informatie te vinden over de nieuwe pensioenregeling. Ga hiervoor naar Pensioenhervorming | Pensioenfonds PostNL (pensioenpostnl.nl).