Dinsdag 21 mei starten we met de onderhandelingen voor een nieuwe cao PostNL. FNV onderhandelt met PostNL namens de werknemers. Daarom hebben we de afgelopen tijd veel gesproken met leden en een enquête uitgezet onder alle medewerkers bij PostNL om op te halen welke verbeteringen jullie graag in de cao zien. Met de uitkomsten hebben we voorstellen voor de nieuwe cao gemaakt.
Een cao met een looptijd van 12 maanden. Een eventueel langere looptijd is bespreekbaar indien de inhoud van de cao-afspraken daartoe aanleiding geeft.
Medewerkers van PostNL hebben zich uitgesproken vóór gelijkheid van arbeidsvoorwaarden tussen collega’s. De ongelijkheid van nu zorgt voor scheve gezichten en gebrek aan waardering voor de groepen die minder goede arbeidsvoorwaarden hebben dan hun collega’s bij PostNL. Dat is een onwenselijke situatie. Wij willen de arbeidsvoorwaarden van PostNL Fulfilment en postbezorgers integreren in de cao PostNL.
Mede door de stijging van het wettelijk minimumloon is het loongebouw van PostNL niet meer toekomstbestendig. Een nieuw loongebouw op minimaal het niveau van de cao Beroepsgoederenvervoer is noodzakelijk. Daarnaast willen FNV-leden:
Veel medewerkers ervaren het werk als zwaar werk. Men is bezorgd over het behalen van de pensioengerechtigde leeftijd op een gezonde manier. Een regeling om vervroegd uit te treden biedt uitkomst. FNV pleit voor een RVU die ten minste gelijk is aan de regeling in de sector van het beroepsgoederenvervoer.
Structureel werk - werk dat meer dan 9 maanden per jaar beschikbaar is – wordt uitgevoerd door werknemers met een contract voor onbepaalde tijd. Voor flexibele contracten is alleen plaats in geval van ‘piek en ziek’. PostNL maakt echter veel gebruik van uitzendkrachten om het structurele werk uit te voeren, dit kan zo niet langer. Uitzendkrachten moeten na 9 maanden in vaste dienst kunnen komen.
Om concurrentie met vaste medewerkers te voorkomen, is het daarnaast belangrijk om dezelfde arbeidsvoorwaarden te bieden voor alle medewerkers: flex en vast. We willen dus dat de hele cao PostNL van toepassing is op uitzendkrachten.
In het kader van ‘gelijk werk, gelijk loon’ stellen we voor om de jeugdschalen te schrappen uit de cao.
Wij stellen voor de kilometervergoeding te verhogen tot het fiscaal maximum van 23 cent per kilometer.
De werkgeversvereniging stelt jaarlijks de werkgeversbijdrage vast. De door PostNL gehanteerde bijdrage is niet (meer) conform deze standaard. Met het ‘vakbondstientje’, zoals dat van oudsher heet, erkent de werkgever de waarde van goed georganiseerd overleg. Meer informatie over de AWVN-werkgeversbijdrageregeling
Zowel de arbeidsvoorwaardenenquête als het zwaarwerk-onderzoek dat FNV in 2023 heeft uitgevoerd, tonen aan dat het werk bij PostNL te zwaar is en dat PostNL onvoldoende doet om fysieke belasting te voorkomen. We vinden het nu de hoogste tijd voor duidelijke normen om gezond werk te waarborgen. Een maximaal pakketgewicht van 23 kilo hoort daarbij. Boven dat gewicht moeten pakketten op een pallet vervoerd worden. FNV pleit voor aansluiting bij de Arbo-catalogus van de sector.
Tot ’s avonds 19.30 uur worden er nog roosterwijzigingen doorgevoerd door PostNL. Dit wordt door onze leden negatief ervaren, omdat de werkdag vaak vroeg start en men niet ’s avonds nog in de app wil kijken om eventuele roosterwijzigingen te bekijken. Graag openen we het gesprek hierover.
We willen met de werkgever het gesprek openen over het verbeteren van de toeslag genoemd in artikel 7.2.2 van de cao.
We hebben van PostNL een voorstellenbrief ontvangen. Hierin staat de inzet van PostNL voor de cao-onderhandelingen.
Wij behouden ons het recht voor om aanvullende voorstellen in te dienen, voorstellen in te trekken of voorstellen te wijzigen.