Werkdruk buschauffeurs Arriva onacceptabel hoog

Werknemers boos en opgejaagd, stakingen streekvervoer dreigen

portret Niels Kater
Door Niels Kater 10 januari 2024

De stemming onder buschauffeurs in Twente is ronduit slecht. Ze vinden de werkdruk bij hun nieuwe werkgever Arriva onacceptabel hoog. Daar moet snel verandering in komen vindt vakbond FNV. De vakbond wil dit met de directie van Arriva bespreken. Als er geen oplossing komt, dreigen er acties.

Sinds 10 december vorig jaar heeft Arriva het vervoer overgenomen van Keolis. Daardoor zijn er veel problemen ontstaan. Zo is er veel vertraging en is er sprake van een enorm hoge werkdruk voor de chauffeurs.

Boos en verdrietig

Arriva spreekt zelf van ‘opstartproblemen’ die op 7 januari moesten zijn opgelost. Maar daar is volgens de FNV alles behalve sprake van. ‘De stemming onder de buschauffeurs is ronduit slecht’, zegt Marijn van der Gaag, FNV-bestuurder Streekvervoer. ‘Ze zijn boos en verdrietig vanwege alles wat mis gaat bij het busvervoer in Twente.’

Enorm krappe rij- en rusttijden

Grootste probleem zit hem in de te krappe rijtijden. ‘De dienstregeling is zo krap, deze lijkt niet meer afgesteld op het in- en uitladen van passagiers’, zegt Van der Gaag daar over. ‘Sommige bussen komen daarom ook veel te laat of zelfs niet. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn en is natuurlijk onveilig.’

Materieel dat niet werkt

Volgens de vakbond houden chauffeurs door de te krappe werktijden geen pauze meer over. Bovendien moeten chauffeurs werken met materieel dat niet werkt. Sinds de overname op 10 december is het wagenpark vernieuwd met elektrische bussen. Er treden enorm veel storingen op als gevolg van het oplaadproces, dat niet goed schijnt te werken. Zo doen verwarmingen het niet met deze kou en werken ook navigatie en communicatiesystemen niet.

Werkplezier verdwenen

Het werkplezier is voor veel chauffeurs als sneeuw voor de  zon verdwenen. ‘Voor de kerst had ik de mooiste baan die ik mij maar kon bedenken, 4 weken later is daar niets meer van over’, zegt een chauffeur. ‘Het lijkt vechten tegen de bierkaai.’

Roofbouw op zichzelf

‘Veel chauffeurs zijn bijna overspannen door het jagen van halte naar halte’, zegt Van der Gaag. ‘Dat levert enorme stress, frustratie en boze passagiers op. Door toch door te rijden plegen de chauffeurs uiteindelijk roofbouw op zichzelf. Dit is echt onacceptabel.’ Arriva moet komen met betere roosters. Gebeurt dat niet, dan sluit de vakbond acties niet uit.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.