Vakbond FNV vindt dat provincies de mogelijkheid moeten krijgen om zelf het streekvervoer te gaan organiseren. De vakbond spreekt dan ook de steun uit voor een initiatiefwetsvoorstel waarin wordt opgeroepen om dit mogelijk te maken.
Er zijn op dit moment te veel problemen met het openbaar streekvervoer. Dat komt volgens de vakbond met name doordat het systeem wordt gedomineerd door het streven naar meer efficiency en kostenbesparingen.
‘De kern van het systeem klopt niet’, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer daarover. ‘Kostenbesparingen leveren vaak meer op dan investeren in extra verbindingen. Vervoerders worden zo geprikkeld om sneller niet winstgevende lijnen te schrappen en de rij- en rusttijden van chauffeurs te verslechteren. Dit zorgt voor een torenhoge werkdruk.’
Daarom steunt de FNV het initiatiefwetsvoorstel van PvdA/GroenLinks dat het mogelijk moet maken voor het provinciebestuur om het openbaar streekvervoer zelf te organiseren.
Daar is een wetswijziging voor nodig omdat decentrale overheden verplicht zijn om concessies voor regionaal vervoer openbaar aan te besteden. Alleen de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn daar van uitgezonderd. Het idee is dat provincies in de toekomst ook de mogelijkheid krijgen om het zelf te regelen.
De FNV denkt dat dit in veel gevallen tot een beter openbaar vervoer zal leiden. Provincies kunnen samen de financiële risico’s voor het streekvervoer dragen als ze de krachten bundelen.
Er is volgens Van der Gaag nog een lange weg te gaan. ‘Maar voor nu geldt: stop de afbraak, maak het platteland beter bereikbaar, met een betrouwbare dienstregeling, met betaalbare ritprijzen.’
FNV biedt ook het ‘Witboek Streekvervoer’ aan de Kamer aan met daarin een aantal aanbevelingen hoe het streekvervoer op korte en lange termijn verbeterd kan worden.