Een tussentijdse update

Afhandelingsbedrijven passagiers en bagage

Portret Stijn Jansen
Door Stijn Jansen 13 september 2023

De afgelopen vakantieperiode heeft maar weer eens bewezen hoe groot het personeelstekort is bij de bagageafhandeling.

Terugblik zomer

Met piepen en kraken is de operatie goed gegaan, maar ten koste van de gezondheid van de mensen en vakmanschap. Het personeelstekort is en blijft groot. We horen van jullie veel verhalen van collega’s die soms al jaren bij jullie werken, die vertrekken. Ook zien we dat het verloop groot blijft. Het lukt de werkgevers niet goed om nieuwe werknemers lang vast te houden.

Sector-cao

En dat is ook logisch, want vorig jaar mei waren we heel blij dat het eindelijk gelukt was om een sector-cao af te sluiten. Maar de waarde van die cao is door de realiteit van de hoge inflatie en de historische cao-akkoorden elders, als sneeuw voor de zon weggesmolten.

Wij vinden dan ook dat we om de tafel moeten om snel de cao open te breken. Dat moet ook, want door aanpassing van de wet op minimumloon en verhoging van het minimumloon, is de kans straks groot dat een gedeelte van het loongebouw onder het minimumloon zit. Dat gaat betekenen dat er een heel plat loongebouw is, waarbij veel mensen snel aan de max van hun schaal zitten en het verschil tussen de eerste treden van de schalen steeds kleiner wordt.

De werkgevers erkennen deze noodzaak, maar hebben steeds de boot afgehouden om de cao open te breken. Zij willen eerst dat de cao algemeen verbindend verklaard (avv) wordt. Dat houdt in dat de cao ook gaat gelden voor alle (toekomstige) bedrijven in deze sector en niet, zoals nu, alleen voor de aangesloten werkgevers.

Al 12 maanden zijn we bezig om via open brieven, publieksacties en petities kenbaar te maken dat we de cao echt moeten openbreken.Tot nu toe zonder succes. Wij blijven echter hiermee doorgaan, omdat de nood simpelweg te hoog is.

Terugdringen afhandelaren

Deze zomer was er ook groot nieuws. De ministers en Schiphol willen het aantal afhandelingsbedrijven terugbrengen naar 3. De tender daarvan moet starten in 2025. Als FNV zijn we heel blij met deze stap. Sinds het opengooien van de markt, begin jaren ’90, zijn er steeds meer bedrijven actief in de passagiersafhandeling. Dit leidt tot enorme concurrentie en die concurrentie holde onze arbeidsvoorwaarden uit. De winnaars waren de airlines die steeds minder betaalden voor jullie vakmanschap en harde werk.

Maar het terugdringen van het aantal afhandelaren, kan ook voor een hoop vragen zorgen bij de collega’s. Dat begrijpen wij, want meer dan de helft van de huidige werkgevers, zullen op termijn verdwijnen. Het aantal bedrijven neemt af, maar het werk blijft, het gaat alleen beter georganiseerd worden. Er zullen wel goede afspraken gemaakt moeten worden om mensen met behoud van arbeidsvoorwaarden van werk-naar-werk te begeleiden.

Daarnaast vinden we dat PRM ook weer inbesteed moet worden en gewoon direct onder Schiphol moet vallen. Ook daarover lopen gesprekken.

Sterke vakbond

Maar het openbreken van de cao en goede afspraken maken bij de tender, lukt alleen als wij als werknemers goed georganiseerd zijn. Praat daarover met je collega’s. Maak je collega lid van FNV via deze link, want hoe meer leden er zijn, des te sterker wij met z’n allen staan!

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.