Het zijn roerige tijden. In december hebben we onze acties verplaatst naar januari om te kijken of er ruimte is om verder te overleggen over een nieuwe cao Streekvervoer. Op 9 en 16 december 2022, en 10 januari 2023 zijn de onderhandelingen verder gegaan. Helaas heeft dit nog niet tot een resultaat geleid.
Uiteindelijk willen we gewoon goede afspraken maken om de forse inflatie (in 2022 16,93%) te compenseren en de hoge werkdruk en het hoge ziekteverzuim (1 op de 5) aan te pakken. Dat is waar het om ging en nog steeds om te doen is.
Op 10 januari hebben we het derde overleg gehad met de werkgevers in het streekvervoer. Het is frustrerend dat de werkgevers hun huiswerk weer niet op orde hadden. Als het gaat om het generatiepact (3 dagen werken, 80% loon en 100% pensioenopbouw), leggen de werkgevers wel de rekening bij de werknemers neer als het gaat om een deel van de kosten. Maar de inverdieneffecten/baten worden op herhaaldelijk verzoek maar niet meegenomen in de totale kostenberekening.
Vervolgens hebben de werkgevers niet meer gereageerd op de inhoud en wilden het overleg verschuiven naar 2 weken later (23 januari), met het verzoek dat acties zouden worden opgeschort. Vakbonden zijn daar niet akkoord mee gegaan en wilden dezelfde dag nog dooronderhandelen. Als het om het loon gaat, is het gemiddelde van wat er op tafel ligt 5,5% per jaar, 11% over 2 jaar. Dat is gezien de inflatie veel te weinig en de werknemer gaat er per saldo nog steeds op achteruit.
Uiteindelijk hebben de werkgevers het overleg afgebroken voor die dag. Met het argument dat ze eerst met hun bazen in gesprek moesten om verder te kunnen onderhandelen. De nieuwe datum die is voorgesteld: dinsdag 17 januari.
Op woensdag 11 februari hebben wij overleg gehad met de sectorraad streekvervoer en de situatie voorgelegd. Het plan is dat de acties doorgaan om de druk op de werkgevers te houden. Er is geen geloof in dat werkgevers zonder druk met betere voorstellen komen. We hebben er wel voor gekozen om de acties een andere vorm te geven. Nu speelt mee dat de vakbonden VVMC (spoorwegvakbond), CNV Vakmensen en FNV Streekvervoer ook staken voor een betere cao Multimodaal (Mumo). Dat betekent dat de cao Openbaar Vervoer en Mumo de krachten kunnen bundelen in een gezamenlijke actie waarbij we in Nederland het hele streekvervoer, bus en regionale trein, stilleggen. Daarom is vandaag gekozen voor een 2-daagse landelijke actie cao Openbaar Vervoer en Mumo op 19 en 20 januari. Dat maakt dat we op 17 januari nog een ultieme poging kunnen wagen om tot een akkoord te komen en mogelijk de reizigers een staking kunnen besparen.
Zoals jullie hebben gemerkt, hadden we tijdens de onderhandelingen liveblog op onze website. Volgende week dinsdag 17 januari zullen we weer live verslag doen van de onderhandelingen.