Stakingen streekvervoer voorlopig van de baan: cao-onderhandelingen hervat

Door Redactie 31 maart 2023

De afgelopen weken zijn er veel ontwikkelingen geweest rondom het cao-traject Openbaar Vervoer. Wat is er ook al weer gebeurd? En hoe nu verder? We vertellen je het in dit bericht.

cao-onderhandelingen OV hervat

Wat is er tot nu toe gebeurd?

In chronologische volgorde:

• Op 17 januari 2023 is het overleg tussen vakbonden en werkgevers vastgelopen. Werkgevers wilden onvoldoende tegemoetkomen aan onze eisen. Denk aan belangrijke zaken als: werkdrukverlaging, pauze, meer ‘lucht in de roosters’ (ruimte in de roosters qua tijd) en loon. Daarnaast wilden werkgevers meer wendbaarheid/flexibiliteit en het roosterproces verkorten van 26 weken naar 13 weken.
  • Op 19 januari hebben leden van de vakbonden besloten te gaan staken voor een betere cao OV, gezamenlijk met de collega’s die onder de cao Multimodaal vallen.
  • Werkgevers kregen tot 30 januari de tijd om met betere voorstellen te komen. Omdat ze dat weigerden, heeft er een 5-daagse staking plaatsgevonden van 6 tot en met 10 februari.
  • Ook daarna weigerden werkgevers met betere voorstellen te komen.
  • Vanaf 28 februari hebben wij de druk opgevoerd door een staking voor onbepaalde tijd af te kondigen.
  • De enige reactie van werkgevers lazen we in de media: 'Buschauffeurs moeten niet zeuren, zij verdienen immers wel € 4000 per maand'. Ook probeerden ze de staking te ondermijnen door telkens te roepen dat de actiebereidheid niet hoog zou zijn. Jullie weten beter.
  • Door de actiebereidheid hebben jullie laten zien dat het menens is. Bij elke staking was deze ontzettend hoog. Werkgevers zagen dit ook, het front was niet te breken.
  • In de aanloop naar de provinciale verkiezingen op 15 maart begon de politiek zich ook te roeren. De stakingen hebben een groot maatschappelijke impact.
  • Tijdens het kabinetsberaad op vrijdag 10 maart, is er aangeboden om verkenners aan te stellen om de impasse te doorbreken. Mede omdat werkgevers geen centimeter wilden toegeven.
  • De komst van de verkenners was het succes van onze stakingen. Werkgevers stonden niet te trappelen om de ‘interventie’ vanuit de overheid.
  • Het bod vanuit het kabinet was om de verkenners in te zetten zodat er een goede basis gelegd wordt voor verdere cao-onderhandelingen tussen werkgevers en vakbonden.
  • Op 14 maart, tijdens onze demonstratie in Utrecht, is besloten om de acties na 15 maart op te schorten om verkenners de ruimte te geven voor hun werk.

Wat doen de verkenners?

Verkenners doen hun werk in opdracht van het kabinet, en zijn daardoor onafhankelijk van wie dan ook! Verkenners kijken hoe de vastgelopen onderhandelingen weer vlot getrokken kunnen worden. Ze luisteren naar beide partijen en horen waar mogelijkheden zijn om de onderhandelingen weer ‘vlot te trekken’. Ze kijken naar:

• Het proces van onderhandelen.
  • Inhoudelijke onderwerpen als werkdruk en loon.
  • Het mandaat bij beide delegaties.

De verkenners hebben meer tijd gevraagd dan eerst was voorzien. Ze hebben de bonden gevraagd om tijdens hun werk geduldig te zijn. Die ruimte hebben wij de verkenners gegeven. Op 30 maart is de verkenning afgerond. Er is nu sprake van een breder pakket dan op 17 januari met extra werkdrukmaatregelen, conform eis gezamenlijke vakbonden. Het gaat dan met name over loon, meer pauzes en extra lucht in de dienstregeling. Dat betekent dat er een positief verschil is met het bod van 17 januari.

Hoe kan dat? Dat komt door de druk van de acties. Het kabinet zag dat het noodzakelijk was om verkenners in te zetten. Werkgevers moesten de afgelopen weken ‘kleur bekennen’. Niets doen ten opzichte van de verkenners was geen optie. Zie hier het gevolg van jullie vastberadenheid.

Hoe nu verder?

Maar we zijn er nog niet. De basis is nu gelegd. Nu moeten zaken concreet besproken worden om tot een goede cao OV te komen. Volgende week wordt er vanaf maandag (3 april) dagelijks onderhandeld. Het streven is om met Pasen een akkoord te hebben. Los van wat de uitkomst zal zijn, komt de sectorraad FNV Streekvervoer direct na de onderhandelingen bij elkaar om te oordelen over de uitkomst van het resultaat. Daarna komen we terug bij de leden. Gisteren (30 maart) heeft de sectorraad akkoord gegeven voor het opschorten van de acties van komende week om in alle rust tot goede afspraken te komen. De stappen om te kunnen gaan onderhandelen, zijn met behulp van de verkenners gemaakt. Zij blijven verder toezien bij de cao-onderhandelingen, om te streven naar een cao-resultaat.

Van opnieuw ‘vertragen’ of ‘ontwijken’ van onze vragen kan nu geen sprake meer zijn. Termen van werkgevers zoals ‘de puzzel moet weer opnieuw gelegd worden’ of dat ‘het allemaal ingewikkeld is’, zijn niet meer aan de orde. Komen we er met Pasen niet uit? Dan volgen er vanzelf weer acties, maar we doen ons uiterste best voor jullie te komen tot een resultaat.

Maandag starten de onderhandelingen. Wij doen weer verslag via onze liveblog om jullie aangesloten te houden. Houd daarvoor onze actiepagina in de gaten. Maandag zal onder andere in het teken staan van het bijpraten van de voltallige werknemer- en werkgeversdelegaties. Gevolgd door een gezamenlijk sessie met werkgevers. Wordt vervolgd.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.