De FNV-leden bij de touringcarbedrijven zijn zo boos over het nieuwe cao-bod van hun werkgever dat zij direct na de stemming hierover hebben besloten om woensdag 26 oktober te staken. Maar liefst 72,5% wees het tweede bod af, dat volgde op een eerder gesteld ultimatum van de vakbond.
Lutz Kressin, bestuurder FNV Toer: ‘De werknemers zijn echt boos en vinden het bod van hun werkgever respectloos. Vooral de eenmalige uitkering van € 500 bruto als compensatie voor inflatie schiet in het verkeerde keelgat.’
De FNV-leden hebben verder nee gezegd tegen onder meer een loonsverhoging van 7% voor 2023 en 3% in 2024. Kressin: ‘Te weinig vinden onze leden om de inflatie te compenseren. Bovendien komt de afschaffing van de gehate 5/6-regeling (6 uur werken, 5 uur betaald krijgen) te laat. Die willen de werknemers per 1 januari 2023 zien verdwijnen, en niet pas per 1 januari 2024.’
Naast de staking is er op 26 oktober ook een landelijke manifestatie. Details daarover worden rond donderdag 20 oktober bekendgemaakt.
Het is de tweede keer in korte tijd dat de leden van de vakbond het cao-bod van hun werkgever afwijzen. Het eerste bod werd voor de zomer naar de prullenbak verwezen, waarna de FNV een ultimatum stelde. Op het ultimatum, dat afliep op 19 september om 12.00 uur, kwamen de touringcarbedrijven met een nieuw bod. Kressin: ‘Blijkbaar hebben ze de boosheid en actiebereidheid van hun werknemers onderschat. Dat er nu gestaakt gaat worden is te danken aan de starre houding van de werkgever.’
De FNV eist onder meer automatische prijscompensatie en € 100 bruto per maand. Verder willen de chauffeurs dat alle diensten 100% uitbetaald worden, dus een snelle afschaffing van de 5/6-regeling, en een werkdag van maximaal 12 uur. Kressin: ‘Zowel de looneisen als de maatregelen om de werkdruk te verlagen zijn niet meer dan redelijk, maar daar wil de werkgever dus niet in mee.’
Bij de verschillende touringcarbedrijven werken in totaal zo’n 3.000 werknemers.