In Ede komen woensdag stakende touringcarchauffeurs bijeen voor een landelijke manifestatie. Ze staken om hun ongenoegen te uiten over het cao-bod dat werkgevers vorige maand deden.
Lutz Kressin, bestuurder FNV Toer: ‘Het is voor zover bekend de eerste keer dat touringcarchauffeurs staken. Ze voelen zich door het bod echt beledigd. 500 euro als compensatie voor de enorm gestegen prijzen in de winkels is echt onvoldoende. Ook de rest van het bod moet beter.’
Ede is als stakingslocatie gekozen vanwege de stremming op het spoor tussen Utrecht en Ede. De chauffeurs van de bussen die daarvoor worden in gezet, vallen onder de cao Besloten Busvervoer. In die sector worden ritten gereden voor onder meer busreizen naar het buitenland, schoolreisjes en dus vervangend vervoer bij treinstremmingen. ‘Een van de problemen door de onaantrekkelijke huidige cao is het grote personeelstekort. Bij stremmingen worden nu zelfs Sloveense en Poolse chauffeurs en bussen ingezet’, aldus Kressin.
De werkgevers deden vorige maand een tweede cao-bod, nadat het eerste bod voor de zomer al was afgewezen. De vakbondsleden willen dat de lonen meestijgen met de prijzen in de winkels, wat neerkomt op meer dan 10 procent. De werkgevers bieden voor 2022 eenmalig 500 euro, voor 2023 7 procent en voor 2024 3 procent. Verder willen de chauffeurs dat vanaf 2023 alle diensten 100 procent uitbetaald worden en een werkdag van maximaal 12 uur.
Het grote personeelstekort zorgt voor een hoge werkdruk en andere problemen. Kressin: ‘Bijvoorbeeld dat schoolreisjes niet door kunnen gaan. En als het wel doorgaat, kan de rit soms worden gereden door een chauffeur die al drie lange dagen achter het stuur zit. De veiligheid begint zo langzamerhand ook in gevaar te komen.’ De enige oplossing volgens FNV is een eerlijke en aantrekkelijke cao. ‘Dan wordt het voor nieuwe chauffeurs weer interessant om in de sector te komen werken en voor bestaande om te blijven’, aldus Kressin.