PostNL laat werknemers in de kou staan met tragisch laag cao-bod

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 15 oktober 2022

PostNL heeft vanmiddag een loonbod neergelegd dat tragisch laag is. Zo laag, dat FNV geen tegenbod heeft neergelegd. De vakbond verwacht van PostNL een serieus loonbod, zodat er reden is om verder te praten. Dat stelt FNV na afloop van de cao-onderhandelingen van vandaag voor een nieuwe cao PostNL. De huidige cao verliep op 1 april. FNV heeft PostNL er steeds op aangesproken haast te maken de onderhandelingen te starten.

Mariska Exalto, bestuurder FNV Post & Pakketten: ‘Mensen bij PostNL verdienen een goede en eerlijke cao en niet deze fooi. PostNL laat zijn medewerkers in de kou staan. Die maken zich ernstig zorgen over de drukke periode die gaat komen en vragen zich af wanneer PostNL nieuwe mensen gaat aannemen om het werk te verlichten.’

Bod PostNL

In het bod van vanmiddag stelt PostNL een cao voor met een looptijd van 24 maanden. Voor de schalen 1 tot en met 3 biedt het bedrijf een loonsverhoging van 4% per 1 april 2022 en nogmaals 4% per 1 juli 2023. De schalen 4 tot en met 6 zullen steeds een half procent minder krijgen, dus schaal 4 krijgt 3,5%, schaal 5 krijgt 3% en schaal 6 krijgt 2,5%. PostNL biedt de schalen 7 tot en met 13 slechts 2% loonsverhoging. Ook wil het bedrijf de pensioenpremie verhogen.

Gestegen prijzen

De leden van FNV willen een loonsverhoging die de gestegen prijzen voor het dagelijks leven compenseren. Daarnaast willen de leden dat PostNL iedereen minimaal 14 euro per uur gaat betalen en dat de jeugdlonen worden afgeschaft. PostNL geeft op al deze onderwerpen niet thuis. ‘Het bod dat er nu ligt komt niet eens in de buurt van het huidige inflatiecijfer van meer dan 10 procent. PostNL legt de rekening van de gestegen kosten vooral bij de medewerker neer’, aldus Exalto.

Cadeau aandeelhouders

Naast de loonstijging willen de FNV-leden dat er meer mensen in vaste dienst genomen worden. Nu wordt veel structureel werk bij PostNL nog gedaan door uitzendkrachten en via onderaannemers. Daarnaast moet de werkdruk als gevolg van het personeelstekort naar beneden. Exalto: ‘PostNL verdient per jaar tientallen miljoenen en geeft met gemak 250 miljoen euro cadeau aan de aandeelhouders, maar voor goede arbeidsvoorwaarden voor het personeel wil het bedrijf nauwelijks iets uit geven.’

Acties

De komende tijd wordt met de leden overlegd hoe nu verder. Acties zijn daarbij niet uitgesloten. Onder de cao PostNL vallen 19.000 mensen. Dat zijn niet alle medewerkers van het postbedrijf. Er zijn ook nog 16.000 postbezorgers in dienst, maar die hebben een eigen cao.