Acties tegen Europese plannen transportsector

Redactie
Door Redactie 8 januari 2019

Vrachtwagenchauffeurs uit Nederland en België voeren woensdag 9 januari actie tegen de Europese plannen voor de transportsector. Op 10 januari komt de Trans-commissie van de EU bij elkaar. De commissie wil die dag verslechteringen doorvoeren die de nekslag betekenen voor het Europese transport.

De plannen zetten bovendien de veiligheid van chauffeurs en medeweggebruikers op het spel. In heel Europa voeren vakbonden actie tegen de plannen.

Bonden en vrachtwagenchauffeurs eisen een beperking van de cabotage tot 3 ritten per 7 dagen, met daarna een ‘cooling off’-periode van 5 dagen en handhaving van het verbod op rusten in de cabine. Buitenlandse chauffeurs moeten met hun vrachtwagen iedere twee weken terugkeren naar het land van vestiging van het bedrijf waar ze werken, om te voorkomen dat chauffeurs ‘nomaden van de weg’ worden. En tenslotte moet de 500-kilogram-grens in het Nederlandse vergunningstelsel worden gehandhaafd, vinden bonden en chauffeurs.

Eerdere Europese plannen van tafel dankzij vakbondsacties

Voor de zomer lagen er vanuit Europa diverse plannen voor nieuwe regelgeving voor de transportsector, het zogenoemde Mobility Package. De plannen waren desastreus voor nationale én internationale chauffeurs, maar ook voor Nederlandse bedrijven. FNV Transport & Logistiek heeft actie gevoerd tegen deze plannen en een handtekeningenactie onder chauffeurs opgezet. Samen met werkgeversorganisatie Transport Logistiek Nederland (TLN) heeft de FNV lobby gevoerd in Nederland en Europa. De minister van V&W heeft vrijwel alle aanbevelingen overgenomen en is daarmee naar Europa gegaan. Het resultaat was dat deze slechte plannen na de zomer werden afgeschoten door het Europees Parlement.

Nieuwe voorstellen schieten ook tekort

De Transportraad, bestaande uit de verkeersministers van de Europese landen, deed vorige maand nieuwe voorstellen. De Transcommissie van het Europees Parlement deed tegenvoorstellen. De FNV kan zich vinden in een aantal voorstellen van de Transportraad. Maar de tegenvoorstellen van de Transcommissie zijn desastreus en onacceptabel. Ze zorgen voor verdere liberalisering van de transportsector. Dit heeft enorme gevolgen voor arbeidsvoorwaarden, werkgelegenheid van chauffeurs, de concurrentiepositie van bedrijven en veiligheid op de weg.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.