Verlenging IOW definitief een feit

Einde aan onzekerheid

Door Redactie 10 oktober 2024

Het voorstel om de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW) tot en met 2027 te verlengen, is goedgekeurd. Dit betekent dat de verlening eindelijk formeel geregeld is. De IOW zou op 31 december 2023 stoppen. Maar dankzij inzet van de FNV is er de toezegging gekomen van het vorige kabinet dat de regeling nog 4 jaar door zou lopen.

IOW moet blijven

Einde aan onzekerheid

Hoewel er nooit signalen waren dat deze afspraak niet gerespecteerd zou worden, was er toch wantrouwen naar de nieuwe regering en Eerste- en Tweede Kamer of ze deze afspraak wel zouden uitvoeren. Aan deze onzekerheid is nu een einde gekomen. Beide kamers hebben hun goedkeuring gegeven aan nogmaals een verlenging met 4 jaar van de IOW, met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 tot 1 januari 2028.  Er was al een coulance regeling voor de heel kleine groep die in 2024 werkloos zijn geworden en zich al melden voor een IOW-uitkering.

Hoe zit het ook alweer?

De IOW is een kleine maar belangrijke regeling in ons sociale zekerheidsstelsel. Het voorziet in een uitkering voor werkzoekenden die na de leeftijd van 60 jaar en 3 maanden in de WW (en heel soms in de WGA) terecht zijn gekomen. Na afloop van de WW is er recht op IOW, een uitkering op bijstandsniveau. Een belangrijke regeling omdat de IOW geen partner- of vermogenstoets heeft.

De regeling is zeker geen vetpot, maar voorkomt toch vaak de allergrootste problemen rond inkomen van mensen die vaak hun hele leven hard gewerkt hebben. Vandaar dat de FNV zich tot het uiterste ingespannen heeft deze regeling overeind te houden.

Met succes, want als onderdeel van het arbeidsmarktpakket is een verlenging aangekondigd, en nu dus geëffectueerd.  Wij vinden overigens dat de IOW een structurele regeling moet worden, daar gaan we ons voor inzetten de komende tijd. Maar tot die tijd, we kunnen nu dus zonder slag om de arm ervan uitgaan dat de IOW er nog is.