FNV rolt langste sjaal van Nederland uit

Symbool in strijd tegen armoede

portret Niels Kater
Door Niels Kater 17 oktober 2024

Op Wereldarmoededag, donderdag 17 oktober, zal de FNV de langste sjaal van Nederland presenteren. De indrukwekkende sjaal van vele honderden meters wordt in een hartvorm gelegd en staat symbool voor de groeiende armoede in ons land. FNV benadrukt dat niemand in de kou mag staan. Niet in Nederland en niet elders ter wereld.

‘Armoede is geen gevolg van individuele keuzes, maar van politieke keuzes zowel landelijk als lokaal’, zegt Kitty Jong, vice-voorzitter FNV. ‘Terwijl de welvaart toeneemt, zien we steeds meer mensen die moeite hebben om rond te komen. Door een te laag loon, willekeur bij gemeentelijke regelingen, problemen bij het UWV of keiharde regels bij arbeidsongeschiktheid. Dit kan en moet anders.’

Krachtig statement

De actie is een krachtig statement: er is voldoende geld in Nederland, maar de welvaart wordt niet eerlijk verdeeld. Als de rijkste 10% meer belast wordt en het minimumloon verhoogd wordt naar €16 per uur, hoeft niemand meer in de kou te staan of met een lege maag naar school te gaan.

Fatsoenlijk minimum loon

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong zal tijdens de actie aanwezig zijn en benadrukt het belang van deze oproep. Ze vervolgt: ‘Een fatsoenlijk minimumloon en eerlijke belastingverdeling zijn geen luxe, maar basisvoorwaarden om iedereen in Nederland een waardig leven te geven. Niemand zou in een rijk land als Nederland in de kou moeten staan.’

Een symbool van solidariteit tegen armoede

Wethouder Linda Voortman zal bij de actie met de sjaal, een symbolisch protest tegen de koude werkelijkheid van armoede, aanwezig zijn en haar visie op armoede in haar stad geven. ‘Nadenken over hoe je de eindjes aan elkaar knoopt beperkt mensen in hun kansen’, aldus Voortman. ‘In Utrecht investeren we daarom in het doorbreken van de armoedecirkel, met een sterke focus op gezinnen met kinderen. Armoede in je jeugd heeft een levenslange impact, en juist daar wil ik het verschil maken.’