FNV blij dat inkomensgrens wordt verhoogd naar 120%

Overwinning voor minima in Vlissingen én vakbond

portret Niels Kater
Door Niels Kater 17 oktober 2024

Er zijn de nodige acties aan vooraf gegaan, maar de vakbond ziet het als een enorme overwinning. Niet alleen voor zichzelf, maar vooral voor kwetsbare inwoners van Vlissingen: De inkomensgrens voor minima is verhoogd van 110% naar 120% van het sociaal minimum. Dit betekent dat meer mensen met een laag inkomen recht hebben op gemeentelijke voorzieningen en zorg.

Vicevoorzitter van de FNV, Kitty Jong, is zeer verheugd met deze doorbraak: ‘We hebben als een pitbull onze tanden in dit dossier gezet en niet meer losgelaten. Dit prachtige resultaat is het bewijs dat volhouden loont. De inwoners van Vlissingen die hulp nodig hebben om rond te komen, gaan hier nu écht de vruchten van plukken.’

Resultaat van maandenlange acties

De FNV heeft zich, samen met de inwoners van Vlissingen, hard ingezet voor deze verhoging die is vastgelegd de nieuwe programmabegroting van de gemeente Vlissingen voor de periode 2025-2028. Dit succes is het resultaat van maandenlange acties, waaronder protesten, petities en zelfs een ludiek ‘Rad van Fortuin’ dat in juli werd georganiseerd.

Meer huishoudens recht op hulp en zorg

Met de nieuwe grens van 120% van het sociaal minimum kunnen meer huishoudens aanspraak maken op hulp en zorg vanuit de gemeente. ‘Dit gaat over mensen die het financieel moeilijk hebben en vaak net buiten de boot vallen’, legt Jong uit. ‘Door deze verhoging krijgen meer inwoners toegang tot verschillende minima-voorzieningen. Het is een belangrijke stap in de strijd tegen armoede in Vlissingen. Dit laat zien dat wij samen kunnen zorgen voor een eerlijker armoedebeleid in Nederland.’

Grote stap in de goede richting

De FNV wil het liefst dat de inkomensgrens naar 150% van het sociaal minimum gaat. Het blijft een pleister, de vakbond ziet het liefst dat het wettelijk minimumloon wordt verhoogd naar 16 euro. De FNV blijft zich inzetten voor een samenleving waarin iedereen toegang heeft tot de zorg en ondersteuning die ze nodig hebben. De verhoging van de inkomensgrens in Vlissingen is een grote stap in de goede richting, maar verdere verbeteringen blijven nodig.