FNV presenteert onderzoek naar zorgverzekeringen via gemeente

Zorg voor minima mag geen postcode-loterij zijn

portret Niels Kater
Door Niels Kater 22 oktober 2024

Uit een nieuw vergelijkend onderzoek van vakbond FNV blijkt dat er grote verschillen zijn in de gemeentelijke zorgpolissen voor minima in de regio Haaglanden en Rotterdam. Een zorgpolis is een speciale zorgverzekering die iemand vanuit de gemeente ontvangt. De verschillen zorgen er voor dat de toegang tot noodzakelijke zorg voor mensen met een laag inkomen sterk afhankelijk is van hun woonplaats. De FNV wil dat dit beter wordt geregeld.

Kitty Jong, vicevoorzitter van de FNV, benadrukt het probleem: ‘Het is onacceptabel dat de zorg voor minima een kwestie van geluk is geworden, afhankelijk van waar je woont. Wij willen dat er landelijke ondergrenzen komen voor minimabeleid, zodat iedereen, ongeacht de gemeente waarin je woont, recht heeft op gelijke zorg.’

Zorgpolis

De zorgpolis is er voor mensen met geen of een heel laag inkomen. Als dat inkomen lager is dan 130% van het wettelijk minimumloon, dan mag iemand hulp aanvragen. Echter, de financiële hulp waar iemand recht op heeft verschilt dus enorm per gemeente.

Financieel ‘ravijnjaar’

Tijdens de presentatie op woensdag 23 oktober zal de FNV de resultaten van het onderzoek toelichten en bespreken hoe grotere verschillen in zorgkosten kunnen worden voorkomen, zeker nu er voor veel gemeenten een financieel 'ravijnjaar' aankomt. De vakbond maakt zich zorgen dat gemeenten binnenkort mogelijk helemaal geen middelen meer hebben om zorgkosten voor minima te dekken.

Desastreuze gevolgen

‘We staan voor een situatie waarin gemeenten hun zorgpolissen verder kunnen afbouwen, met desastreuze gevolgen voor mensen die al moeite hebben om rond te komen. Het is tijd dat de landelijke overheid weer de verantwoordelijkheid neemt voor de basisvoorzieningen, want zorg voor minima mag geen postcode-loterij zijn’, aldus Jong.

Groeiende ongelijkheid moet stoppen

Het onderzoek biedt niet alleen inzicht in de verschillen tussen gemeentepolissen, maar dient ook als oproep aan beleidsmakers om de groeiende ongelijkheid in Nederland tegen te gaan.