Misbruik van 150.000 cv’s werkzoekenden via UWV werk.nl

Deel je ervaring

Door Redactie 31 mei 2024

In mei werden in één klap 150.000 cv’s buitgemaakt via werk.nl. Werk.nl is de UWV-website die werkgevers en werkzoekenden bij elkaar brengt. Dit is niet de eerste keer dat het misgaat. De FNV maakt zich daarom ook grote zorgen.

Datalek UWV

Getroffen werkzoekenden geïnformeerd

Het UWV deed aangifte van een datalek bij de politie en een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De getroffen werkzoekenden zijn inmiddels persoonlijk door het UWV geïnformeerd. Heb je geen bericht gehad? Dan hoef je je geen zorgen te maken, volgens het UWV.

Maatregelen UWV

Inmiddels heeft het UWV de persoonlijke gegevens afgeschermd, ook voor werkgevers. Van werkzoekenden die hebben aangegeven dat werkgevers telefonisch contact met hen mogen opnemen, blijft het telefoonnummer wel zichtbaar. Werkgevers kunnen met werkzoekenden in contact blijven komen door hen een bericht te sturen via werk.nl. Meer informatie over de maatregelen die het UWV genomen heeft, kun je hier lezen.

Grote zorgen bij de FNV

De FNV maakt zich grote zorgen. Het is namelijk niet de eerste keer dat het zo misgaat. In 2019 lekte al eens 117.000 cv’s via een gehackt werkgeversaccount. Het UWV garandeerde toen aan de FNV passende maatregelen genomen te hebben. Zo werd er een alarmsysteem ingebouwd. Dat alarm ging wel af, maar de gegevens waren al binnen. Extra zuur was dat het UWV enorme druk op werkzoekenden had gezet om hun cv’s op openbaar te zetten. Wie dat niet deed, werd verteld dat ze dan kansen op werk lieten liggen en er werden zelfs sancties uitgedeeld.

Vervelende gevolgen

Werkzoekenden moeten er zeker van kunnen zijn dat hun gegevens bij het UWV in veilige handen zijn. De gegevens moeten alleen worden gebruikt voor het aanbieden van een baan. Een gegevenslek kan heel vervelende gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld aan mensen die anderen bedriegen, geld afhandig willen maken of identiteitsfraude plegen.

Deel je ervaring

Het UWV houdt de komende tijd goed in de gaten of de maatregelen die nu genomen zijn voldoende zijn. Ben je door het datalek in de problemen gekomen? Meld je dan bij het UWV. Niet tevreden of heb je steun nodig van de FNV? Dan kun je natuurlijk altijd bij ons terecht. Wil je jouw mening / ervaring kwijt? Stuur je verhaal en zorgen naar onze vakbondsbestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden Maaike Zorgman: maaike.zorgman@fnv.nl.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.