FNV helpt bij aanvragen Tijdelijk Noodfonds Energie

Je komt nu eerder in aanmerking

Door Redactie 26 januari 2024

Sinds 22 januari 2024 kun je het Tijdelijk Noodfonds Energie aanvragen. Het Tijdelijk Noodfonds Energie gaat in 2024 voor de tweede keer open om huishoudens met een lager inkomen en een hoge energierekening te helpen. In vergelijking met 2023 komen mensen iets eerder in aanmerking voor hulp.

windmolens energie

Aanvragen regeling

Heb je een laag inkomen (tot 130% sociaal minimum)? Dan kun je steun aanvragen als je 8% van jouw inkomen kwijt bent aan jouw energierekening. Heb je een laag middeninkomen (tot 200% sociaal minimum)? Dan ligt deze grens op 10% van je inkomen. Je kunt de steun aanvragen via de website www.noodfondsenergie.nl. Hier is ook meer informatie te vinden.

Hulp nodig?

Deze regeling is in 2023 niet erg toegankelijk gebleken. Dat blijkt uit het beperkte beroep dat erop gedaan is. De aanvraagprocedure bleek ingewikkeld. Daarom helpt de FNV je met het doen van een aanvraag.

Heb je als werknemer of uitkeringsgerechtigde hulp nodig bij de aanvraag? Of heb je vragen over de regeling? Ga dan langs bij een spreekuur werk en inkomen op een locatie van de FNV bij jou in de buurt. Onze FNV consulenten helpen je graag.

LET OP: als je ondersteuning wilt bij het aanvragen, zorg dan dat je de volgende gegevens en (indien van toepassing) personen uit jouw huishouden meeneemt naar het spreekuur:

• E-mailadres, een mobiel telefoonnummer en de inloggegevens van DigiD. Je moet deze zaken dus wel hebben.
  • Huisgenoten van 18 jaar en ouder met hun DigiD gegevens moeten ook mee naar het spreekuur
  • Energiecontract op naam van een persoon uit het huishouden
  • De naam en het klantnummer van je energieleverancier
  • Het bedrag dat je afgelopen maand betaalde aan je energieleverancier

Zonder deze gegevens en de aanwezigheid van alle leden van het huishouden van 18 jaar of ouder met hun DigiD gegevens, kunnen wij je niet ondersteunen bij het aanvragen. Kijk op welke locatie bij jou in de buurt wij spreekuren aanbieden en hoe je daar terecht kunt.

Verbetering regeling

De FNV zet zich in voor verbetering van deze regeling. Onder andere door ook een tegemoetkoming af te spreken voor mensen die geen direct contract hebben met een energieleverancier en daarom geen recht op het noodfonds hebben. Denk daarbij aan mensen met een blokverwarmingscontract of kamerhuurders.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.