Aandacht voor Wereldarmoededag

lokale acties in onder meer Zaandam en Groningen

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 13 oktober 2022

In het kader van Wereldarmoededag (17 oktober) houdt de FNV diverse bijeenkomsten in het land. Zaterdag 15 oktober is er een manifestatie in Zaandam en op zondag 16 oktober vragen we in Groningen aandacht voor de groeiende structurele armoede.

De acties zijn  gericht op het falende beleid van de overheid om de groeiende, structurele armoede aan te pakken en tevens een oproep aan de regering om met echte oplossingen te komen. Maureen van der Pligt, FNV Uitkeringsgerechtigden: ‘In plaats van de structurele oorzaken aan te pakken komt de overheid met een EHBO-kit. Bij serieuze problemen horen serieuze middelen, geen noodverbandjes en pleisters.’

Inkomens omhoog, prijzen omlaag

Volgens de vakbond is er een enorm contrast tussen rijk en arm en wordt dat gat alleen maar groter. Steeds meer inwoners dreigen door de hoge inflatie in armoede te vervallen en daartegenover staan de enorme  winsten die grote bedrijven en aandeelhouders incasseren. Van der Pligt: ‘Het gaat al lang niet meer enkel om mensen die zich zorgen maken over de hoge energierekening en stijgende prijzen voor de dagelijkse boodschappen. We hebben het over inwoners die maaltijden overslaan en de kachel niet meer aan durven zetten.'

Armoede in het Noorden

De armoede in het Noorden is groter dan in andere delen van Nederland. Zes van de tien armste gemeenten liggen in de provincie Groningen en de andere vier in Drenthe (bron CBS). Van der Pligt: ‘Extra wrang dat juist hier het gas nog steeds uit de grond wordt gepompt, maar de mensen zelf de verwarming niet meer aan kunnen zetten.’

Geldboom wordt wensboom

Om de oproep voor structurele oplossingen kracht bij te zetten kan iedereen die dat wil een wens in de geldboom hangen. De wensen worden verzameld en later aangeboden aan respectievelijk de Groningse wethouder Eelco Eikenaar en de Zaanse wethouder René Tuijn. Tijdens het planten van de boom zijn er ook verschillende toespraken. In Groningen ondermeer van Kitty Jong, vicevoorzitter FNV en in Zaandam van Bas van Weegberg, lid Dagelijks Bestuur FNV.

Nederland Verdient Beter

Helaas is Wereldarmoededag ook in Nederland relevanter dan ooit. Uit recent FNV-onderzoek blijkt dat de zorgen en problemen groot zijn. Om blijvend aandacht te vragen voor de groeiende armoede in Nederland, waar steeds meer gezinnen mee te maken krijgen, houdt de vakbond ook in november meerdere acties. Tijdens die acties is er ook veel aandacht voor de oplossingen van de vakbond om de armoede structureel op te lossen. Zo moet per direct het minimumloon naar minimaal 14 euro per uur, waarbij de koppeling met de bijbehorende uitkeringen en AOW in stand blijft. Verder moet de winstbelasting omhoog naar 35% en belastingontduiking hard aangepakt worden. Ook wil de vakbond dat de belasting op inkomen uit vermogen naar minstens hetzelfde niveau opgetrokken wordt als inkomen uit arbeid.

Kijk voor meer informatie op Nederland Verdient Beter