FNV-thema’s komen terug in visie arbeidsmarkt Sport

Op weg naar één cao Sport

Door Redactie 30 juni 2023

Maar liefst 11 partijen hebben een gezamenlijke visie ontwikkeld op de arbeidsmarkt Sport. We zien daarin veel van onze thema’s terug. De Human Capital Agenda Sport is voor ons, en daarmee voor iedereen die werkt in de sport, een belangrijk traject om te komen tot meer eenheid in arbeidsvoorwaarden binnen de sportsector.

Visie arbeidsmarkt Sport

Één cao Sport

We zijn de enige vakbond aan deze tafel. We zijn ook de enige vakbond met een visie op één sportsector en één functiehuis. En het is ook onze wens om tot één cao Sport te komen.

Grootste deel sportsector zonder cao

Het grootste deel van de sportsector werkt namelijk zonder cao. Wij vinden dat onbegrijpelijk en onacceptabel. En daar waar wel een cao is, moeten we erg ons best doen om tot goede afspraken te komen. Want werkgevers zeggen altijd dat er geen geld is. Aan de basis hoort kwaliteit te staan, vervolgens hoort er perspectief te zijn op ontwikkeling en groei. Professionals willen kunnen leven van hun inkomen(s).

Gezamenlijke visie belangrijk vertrekpunt

Om stappen te zetten naar een meer volwaardige loopbaan mét perspectief is deze gezamenlijke visie een heel belangrijk vertrekpunt. Het is een eerste piketpaal. We hopen dat deze uitgroeit tot één volwaardige sector, met invloed en aanzien. De FNV heeft een actieve rol binnen dit brede overleg. We hebben onder andere een cao-vergelijking opgeleverd.

Meer informatie en de visie

Dialoogsessies

Dit najaar organiseren we dialoogsessies voor de zwemonderwijzer, de buurtsportcoach en de trainer-coach. Met deze sessies verdiepen we de analyse over kansen en tekortkomingen in de huidige arbeidsvoorwaarden in de sport. Hierover later meer.