Onderhandelingen cao Kartonnage- en Flexibele Verpakkingenbedrijf starten 17 oktober

Lees onze voorstellen

Door Redactie 11 oktober 2024

Op 17 oktober starten de onderhandelingen voor jouw nieuwe cao in de sector Kartonnage- en Flexibele Verpakkingenbedrijf. Tijdens deze eerste ronde zullen wij, samen met de werkgevers en het CNV onze uitgangspunten toelichten. De onderhandelingen beginnen altijd met het bespreken van de voorstellenbrieven, waarin onze eisen en die van de werkgevers staan.

Onze voorstellen

Onze voorstellenbrief is opgesteld op basis van de resultaten van onze cao-enquête, de digitale ledenbijeenkomst van 17 september en ons arbeidsvoorwaardenbeleid. Afgelopen week hebben wij deze voorstellen naar de werkgevers (Kartoflex) gestuurd.

Onze belangrijkste voorstellen in het kort

• Looptijd: 1 jaar, van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.
  • Loon: een structurele verhoging van de salarissen en salarisschalen met 7% per 1 januari 2025.
  • Automatische prijscompensatie (APC): vanaf 1 januari 2026. Dit betekent dat de salarissen jaarlijks meestijgen op basis van de consumentenprijsindex (CPI) van het CBS.
  • Laagste loonschalen naar minimaal € 16 per uur: we willen dat het minimumloon in de sector naar minimaal € 16 per uur gaat.
  • Reiskostenvergoeding: voor woon-werkverkeer verhogen naar het fiscale maximum van € 0,23 per kilometer.
  • Werkroosters: we willen dat dienstroosters en arbeidstijden minimaal 28 dagen van tevoren bekend worden gemaakt.
  • Overwerk: wordt betaald voor alle gewerkte uren boven de contractduur van de individuele werknemer, zonder onderscheid tussen voltijd- en deeltijdwerkers.
  • Verlof: bij overlijden van de partner of directe familie willen wij het verlof verlengen tot ten minste 1 week na de dag van de begrafenis of crematie.
  • Ziektekostenvergoeding: maandelijkse bruto bijdrage van € 25 voor werknemers met een aanvullende verzekering.

Hoe nu verder?

Op 17 oktober lichten wij onze voorstellen toe aan de werkgevers. Net zoals het CNV dat zal doen, zullen ook de werkgevers hun voorstellen toelichten. Wij houden je tijdens de onderhandelingen op de hoogte via e-mail.

Samen sterk voor een betere cao

We kunnen alleen een goede cao realiseren met jouw steun. Als FNV-lid sta je sterker en heb je meer invloed op de uitkomst van de onderhandelingen. Samen met jou en alle andere FNV-leden kunnen wij strijden voor betere arbeidsvoorwaarden.

Sluit je aan bij de FNV en maak het verschil!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.