Uitslag driekwartvergadering cao Baksteenindustrie

Eindbod afgewezen en tijd voor actie

Door Redactie 18 september 2024

Vakbondsleden binnen de baksteenindustrie hebben het recente eindbod van de werkgevers massaal afgewezen. Naar aanleiding hiervan werden op 26 steenfabrieken driekwartvergaderingen gehouden. Tijdens deze vergaderingen konden zowel leden als niet-leden stemmen over het al dan niet voeren van acties voor een verbeterde cao.

Slecht aanbod cao.

Resultaten van de stemming

De stemming over de actiebereidheid wisselde gedurende de week af, waarbij niet-leden aanvankelijk meer actiebereid leken dan de vakbondsleden. Echter, de eindresultaten tonen een duidelijke meerderheid die voor actievoering is.

• CNV overtrof ruim de benodigde driekwart meerderheid met 88% van de stemmen voor actie.
  • De FNV bereikte net de grens met 76% van de stemmen voor.
  • Onder de niet-leden toonde 69% hun steun om mee te doen met de acties.

Dit bevestigt een duidelijk draagvlak voor acties onder werknemers in de baksteenindustrie, voornamelijk gedreven door de wens voor een betere cao en een goed loonbod.

Voorbereidingen voor actie

Zowel de FNV als CNV zullen een formeel ultimatum aan de werkgevers stellen. Dit ultimatum dient als een 'laatste-kans-brief', waarin de eisen van de vakbonden staan om acties te voorkomen. Om juridische redenen is in het ultimatum altijd de voorstellenbrief van de vakbond als eis opgenomen.

Word contactpersoon

Het succes van de geplande acties hangt mede af van de aanwezigheid van contactpersonen bij elke fabriek. Elke fabriek dient minstens één collega als contactpersoon te hebben. Zonder contactpersoon is actievoeren op locatie niet mogelijk. Geef je nu op als contactpersoon.

Bij de FNV kun je mailen naar yolanda.reus@fnv.nl en bij CNV mailen naar s.spaargaren@cnv.nl of a.quist@cnv.nl

Sluit je aan bij de WhatsApp Groepen

Voor een vlotte communicatie en snelle updates heeft elke locatie waar de vakbonden vertegenwoordigd zijn een eigen WhatsApp-groep. Nieuwe leden kunnen zich aanmelden door een bestaand lid om een uitnodiging te vragen of door rechtstreeks contact op te nemen met hun vakbondsbestuurder. Door de actieve deelname en betrokkenheid van alle werknemers kunnen we samen strijden voor een betere cao in de baksteenindustrie.

Samen sterk voor een betere cao

Om een goede cao af te spreken, hebben wij jouw steun nodig. Onze beste steun is als je lid wordt van de FNV. Als FNV-lid sta je sterker en heb je meer invloed op de uitkomst van de cao-onderhandelingen. Samen met jou en alle andere FNV-leden kunnen wij opkomen voor betere arbeidsvoorwaarden, zodat jij en je collega's krijgen waar jullie recht op hebben.