Acties in mode-, interieur-, tapijt- en textielindustrie ‘onvermijdelijk’ als werkgevers ultimatum laten verlopen

FNV eist een loonsverhoging van 6,2% en Є100

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 28 juni 2024

De FNV dreigt met stakingen als werkgevers in de mode, interieur, tapijt- en textielindustrie een ultimatum van de bond laten verlopen. Paul van Boxtel, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘We zijn sinds januari in gesprek over een nieuwe cao, maar de werkgevers weigeren met een fatsoenlijk bod te komen. Daarom hebben we nu een ultimatum gesteld. Kom over de brug, of er volgen acties.’

Van Boxtel: ‘Het zou voor het eerst sinds mensenheugenis zijn dat er in deze branche gestaakt wordt. Dat geeft ook wel aan hoe beu mensen het zijn om aan het lijntje gehouden te worden door hun werkgevers. De lonen zijn de afgelopen jaren door de inflatie achteruit gekacheld, mensen krijgen het financieel steeds moeilijker. Het is hoog tijd dat dat gerepareerd wordt. Anders zijn acties onvermijdelijk.’

6,2% en €100

De FNV eist een loonsverhoging van 6,2% en structureel Є100 extra per maand. Daarnaast pleit de FNV voor invoering van automatische prijscompensatie, zodat de lonen voortaan elk jaar automatisch meestijgen met de inflatie.

Vervroegd pensioen

Omdat veel van de werkzaamheden in de tapijt- en textielindustrie fysiek zwaar zijn, wil de FNV bovendien dat medewerkers die zulk werk doen de mogelijkheid krijgen om minder te gaan werken, of om te stoppen met werken.

Eindbod afgewezen

De oude cao MITT liep januari 2024 af. Sindsdien zijn de vakbond en de werkgevers met elkaar in gesprek over een nieuw akkoord. Die onderhandelingen lopen stroef. Een eindbod van de werkgevers werd door de vakbondsleden verworpen. Daarop stelde de FNV een ultimatum aan de werkgevers. Dat ultimatum loopt vrijdag 28 juni om 17:00 uur af.

Branche

In de Nederlandse textielindustrie werken ruim 12.500 mensen, verdeeld over zo'n 900 bedrijven.